Попитахтахме брокерите

Попитахтахме брокерите

В края на януари ще се засекат няколко публични предлагания - на "Меком" и "Херти", а малко след това следват още няколко дебюта. Ще поеме ли пазарът емисиите на фона на състоянието си от последните месеци? Какви са очакванията ви за интереса към новите компании?
Борис Бонкин, инвестиционен мениджър, ПОД "Алианц България"
През тази година предстоят много на брой първични публични предлагания. Определено очаквам интересът да бъде голям към някои от тях. Еуфорията започна да отминава и дойде време на трезви преценки и анализи. Компаниите, които се оценяват справедливо и с определена заложена премия за инвеститорите, ще бъдат добре посрещнати. Този месец предстои да станем свидетели на 2 публични предлагания. Това на "Меком" АД и "Херти" АД. "Меком" при минималната цена от 2.2 лв. излиза със следните показатели: P/E 33, P/S 2.2, P/B 10. Показателите на "Херти" при минимална цена от 3.1 лв. по данните, с които разполагам, са: P/E 128, P/S 1.7, P/B 3.4. Лично аз забелязвам в последно време доста агресивни оценки от страна на новите дружества, което не оставя голяма премия за инвеститорите, решили да вложат средства в тях. Според мен интересът конкретно към тези две предлагания няма да е висок предвид обявените параметри. Прогнозите за бъдещите години изглеждат много добри, но аз лично бих изчакал едно-две тримесечия да видя дали тези прогнози са достижими, преди да взема инвестиционно решение. Според мен пазарът не би имал проблем да поеме подобни емисии, въпросът е доколко ще бъде голям интересът към тях.
Климент Рудински, брокер, "Булброкърс"
По принцип през цялата година ще сме свидетели на първични публични предлагания. Готвят се около 60 IPO-та, което означава, че след януари (когато ще има две IPO-та и едно вторично предлагане) ще очакваме около 6 на месец. През изминалата година индексите рязко се повишиха и след последвалата отрезвяваща корекция на пазара останаха доста участници с много кеш и недоверие към "старите" публични компании. При добрите очаквания за развитието на българската икономика се очаква, че големите печеливши в тази ситуация би трябвало да са емитентите, които предлагат за първи път публично акциите си. Разбира се, инвеститорите ще са доста по-предпазливи и ще подбират по-внимателно книжата, в които да влагат парите си. За съжаление една част от компаниите са планирали IPO-тата септември и октомври, когато инвеститорските настроения бяха други, както бяха други и цените на книжата на БФБ. Според мен тези компании, които имат стабилни перспективи за развитие и не са се "олели" с цената (която при някои докарва коефициента цена/печалба до голямо двуцифрено, а дори и трицифрено число), ще успеят успешно да пласират емисията си. Прави добро впечатление, че мениджърите на емисиите (като на "Меком" например) вече сериозно се подготвят за IPO-тата, организирайки "роуд шоу".
Стоян Николов, брокер, "Първа финансова брокерска къща"
Свободните средства за инвестиране на нашия пазар надвишават многократно набираните средства от публичните предлагания на акции на "Меком" и "Херти". Въпросът за успеха на IPO по-скоро се корени в условията, при които се предлагат нови акции на инвеститорите, като например цена/печалба, цена/балансова стойност на новото дружество спрямо средните пазарни нива на вече търгуеми подобни акции. Световна практика е при първоначално представяне на дружество на борсата да бъде даден "бонус" на инвеститорите, но, изглежда, този факт напоследък се забравя и станахме свидетели на неуспеха на някои IPO-та в България. Лошата пазарна конюнктура, а именно общо понижение на цените на акциите, също оказва своето влияние върху успеха на нови листвания, но в някои случай наблюдаваме бягство от популярните вече листвани компании и търсене на алтернативни инвестиции, каквито са новите дружества. Това обстоятелство е положителна предпоставка за предстоящите IPO-та на "Меком" и "Херти", но се съмнявам инвеститорите да подходят към тях с вече остарялото схващане, че всяко ново листване на борсата е печелившо начинание за закупилите от него акции.