Алтернативни оператори: Домашните клиенти да не чакат скоро конкурентен ADSL

Алтернативни оператори: Домашните клиенти да не чакат скоро конкурентен ADSL

Ден след подписване на споразумението за достъп до интернет мрежата на БТК, или т.нар. битстрийм, алтернативни оператори заявиха, че условията на телекома не са изгодни за домашните клиенти и засега в този пазарен сегмент едва ли ще има конкуренция. Анализът на цените на едро за битстрийма и на домашния ADSL показва, че за алтернативните оператори няма място, защото маржът е много тънък, каза за "Дневник" представител на телекомите, пожелал анонимност.
 Договорената между БТК и конкурентите й печалба от 20% всъщност била осреднен процент на маржина при бизнес абонатите и частните клиенти. "Достъпът до битстрийм е значима макар и закъсняла стъпка към реална ADSL конкуренция в някои сегменти и ще повлияе позитивно на инвестициите. Основните печеливши ще бъдат средният бизнес и корпоративните клиенти, което все пак е ограничен сегмент за пазарна надпревара", коментира изпълнителният директор на "Орбител" Шандор Полани. От алтернативния оператор потвърдиха, че условията по битстрийма не дават възможност за друг ADSL в домовете освен на БТК заради малката разлика между цените на едро и дребно.
Според изпълнителния директор на "Спектър нет" Теодор Захов, въпреки че маржинът за домашните потребители е малък, нямало пречка операторите да им продават собствен интернет. "Няма технологични проблеми да предлагаме услугата както на бизнес клиенти, така и на частни абонати, въпрос на търговска политика е за кого да го правим", каза и мениджър маркетинг комуникации на "Некском България" Севелина Борисова.
Подписаното споразумение обаче не е решило засега два важни въпроса - чий е клиентът при споделянето на телефонния кабел и ще се "развърже" ли гласовата услуга от интернета. Новите телекоми тълкуват различно собствената си "зависимост" и тази на клиента от БТК. "Клиентът на ADSL е наш", смята Захов, но според представители на други оператори клиентът е на БТК, защото за да получи ADSL, той трябва да има телефонен пост и да плаща месечна такса. Според запознати с преговорите по битстрийма телекомът предлагал два варианта за таксата за телефон - да я плаща абонатът или операторът, като във втория случай клиентът ставал негов.
От КРС обясниха, че са поискали в договорите за битстрийма да има клауза, според която месечната такса за наем на интернет мрежата на БТК се увеличава с месечния абонамент за телефония. Това било компенсация за телекома, в случай че негов клиент се откаже от телефонната услуга, но продължава да ползва интернет от конкурента й.
КЗК се самосезира миналата година и глоби БТК с 250 хил. лв., защото принуждавала клиентите на ADSL пакетите й да бъдат абонати и на телефонната й услуга. Според експертите на регулатора няма технически причини двете услуги да се обвързват. Казусът внесе разногласие сред експертите на КРС и сред самите оператори. От регулатора заявиха, че наличието на телефонен пост е условие за ADSL-а и те не могат да се отделят, а операторите казаха, че не технологията, а БТК изисква едновременното предоставяне на двата вида услуги. БТК е обжалвала санкцията на КЗК, потвърдиха вчера от антимонополната комисия. Засега тричленният състав на ВАС още не се е произнесъл по случая. Оператори се надяват, че след шест месеца КРС ще преразгледа цените на битстрийма и тогава те ще поискат специфичният достъп да не е обвързан с плащане на телефонна такса към БТК.