Банкери: Няма да има големи промени при правилата за потребителския кредит

Новите правила за потребителските кредити, приети на второ четене от Европейския парламент преди няколко дни, няма доведат до сериозни промени в България, показва проучване на "Дневник" сред банкери. Целта на директивата е да унифицира договорите за тези заеми чрез въвеждане на стандартна преддоговорна информация, както и стандартна информация, която трябва да се съдържа в договорите за кредит. Въвеждат се и еднакви правила за информацията в рекламите, определя се единна такса за предсрочно погасяване на кредитите и се регламентира правото на отказ от заем. Всяка страна има две години, за да приведе националното си законодателство към европейското.
"Директива обобщава и хармонизира практики, които по един или друг начин вече съществуват в Европа, давайки добра рамка, но не мисля, че ще промени драматично средата за банкиране и практиката у нас", коментира Левон Хампарцумян, главен изпълнителен директор на Уникредит Булбанк. И според Светослав Гаврийски, главен изпълнителен директор на ТБ "Алианц България", в новите правила няма нищо, което коренно да променя установените на пазара отношения. С новата директива се въвеждат по-ясна информация и еднакво третиране на клиентите, което е добре за тях, допълни той. От ОББ също са на мнение, че директивата не налага коренни промени в действащия у нас Закон за потребителския кредит. Според Даниела Бобева, директор на "Международни отношения и европейска интеграция" в БНБ, обаче ще се наложат съществени промени в съществуващия закон и в практиката на потребителския кредит в България. За да се конкретизират ясно те, е необходимо да се направи оценка на практиката.
Банкерите са единодушни в положителното си становище за запазване на таксата за предсрочно погасяване на кредитите. Премахването й е икономически неразумно. Намирането на обоснована компенсация за банките е важно и икономически справедливо, каза Хампарцумян. Тя не се налага като наказание за клиента, причините да я има са чисто финансови, коментира и Стоян Бозвелийски, директор на "Банкиране на дребно" в МКБ Юнионбанк. Привличането на нов клиент, както и отпускането на всеки кредит е свързано с немалки разходи, които, за да не натоварват клиента, се разсрочват за целия срок на задължението. Ако такава такса не е предвидена, при предсрочно погасяване банката няма възможност да покрие направените по кредита разходи, допълни Бозвелийски. Светослав Гаврийски също е на мнение, че при една извънредна ситуация е естествено банката да калкулира компенсации. Що се отнася до възможността български граждани да теглят кредити от която и да било банка от Европейския съюз, банкерите са на мнение, че тя е повече теоретична и едва ли ще бъде реализирана като практика.