"Меркатор" подготвя влизането си на българския пазар

На живо
Заседанието на Народното събрание

"Меркатор" подготвя влизането си на българския пазар

Словенски привкус ще се появи в и без друго шарената конкуренция сред търговските вериги за бързооборотни стоки в България, след като водещата балканска компания "Меркатор" стъпи на местния пазар. Веригата активно се подготвя да започне бизнес у нас, като има интерес да придобие някой от местните играчи, съобщиха за "Дневник" източници от пазара. Другата седмица предстоят срещи с потенциални компании партньори.
Информацията, че "Меркатор" влиза в България, потвърдиха и представители на пазара, които съдействат на веригата в осъществяването на плановете й. Повече подробности около инвестиционните намерения на "Меркатор" ще има след около два месеца.
"Меркатор" ще е поредната чужда верига на българския пазар, на който вече има над десет компании за така наречената модерна търговия. Повечето от тях вече принадлежат на чужди инвеститори, но има и такива, които все още са с изцяло български капитали. Търговските вериги държат малко под 20 на сто от общите продажби на бързооборотни стоки, сочат данните на GfK.
Навлизането на "Меркатор" в България е част от стратегията на компанията за експанзия в балканските страни. Веригата има бизнес Словения, Хърватия, Босна и Херцеговина и Сърбия. Още през миналата година от "Меркатор" обявиха намерението си до 2010 г. да проникнат на други пазари в Югоизточна Европа - Румъния, България, Македония, Албания и Черна гора.
Като първи стъпки през миналата година компанията започна да провежда първите си проучвателни срещи с вериги в България, които тя би могла евентуално да придобие. Според източници от пазара "Меркатор" вече е набелязала конкретни компании и започва конкретни разговори с тях.
"Меркатор" е най-голямата верига за продажба на дребно в Словения и държи над 40 на сто от пазара там, сочат данните на "Бизнес монитор интернешънъл". През 2006 г. дружеството има нетни продажби в размер на 2.1 млрд. евро, което е с над 18 на сто повече от предходната година. Нетната печалба е скочила през 2006 г. с цели 121.3% до 30.1 млн. евро спрямо година по-рано.
Компанията има различни формати за търговия - супермаркети, хипермаркети, търговски центрове. Основната й сила е на словенския пазар, но през последните години устремено се конкурира с другите вериги в региона - сръбската "Делта макси" и хърватската "Агрокор".
Навлизайки на пазара у нас, "Меркатор" и тук ще се съревновава с основния си балкански конкурент - "Делта макси". През миналата година сръбската компания купи българската "Пикадили" и обяви плановете си да отвори 20 нови супермаркета (2-4 хил. кв.м) в градовете с население 40-50 хил. жители, 40-50 магазини от типа "корнър шоп" (300-400 кв. м), които ще са под името "Пикадили експрес", както и хипермаркети "Пикадили екстра" с над 12 хил. кв.м търговска площ. До края на 2008 г. се предвижда и въвеждането в България на нова марка "Темпо" - софт дискаунт обекти, които ще бъдат изградени в градовете с население над 100 хил. жители и в търговските центрове в периферията на големите градове.