Виртуалните банки в Second Life имат реални проблеми

Стефани Робъртс знаеше за Second Life само като за компютърна игра, но не можа да устои на обещанието на виртуалната банка да изплати над 40% лихва по депозита й.
33-годишната жена от Чикаго, представяща се във виртуалния свят с ник Zania Turner, без да му мисли много отворила депозитна сметка с влог от $140 в банка GinkoFinancialс надеждата да получи приличен доход от инвестициите си.
Вместо това загубила парите си, след като Ginko Financial затворила врати. По този начин банката се превърна в първата "пирамида", реализирана във виртуалния свят.
В хода на фалита на Ginko, вложителите й губят над $75 хил., което под въпрос "привлекателното беззаконие" на виртуалния свят (без полиция, съд, правоохранителни органи и правителство). Печалното съобщение обърка и създателите на Second Life - компанията Linden Lab от Сан Франциско, която обикновено не се намесва в отношенията между участниците.
Този фалит стана и причината Linden Lab да забрани дейността на виртуалните банки, опасявайки се, че Ginko няма да се окаже единствената "пирамида", която обещава и дори първоначално осигурява големи лихви на клиентите си за сметка на депозитите на новите вложители.
След решението на Linden Lab банкоматите престанаха да работят. Участниците в играта неуспешно се опитваха да изтеглят парите си (линден-долари, с курс към американския долар в съотношение 270 към 1).
Всичко това доведе до логичен спад на капиталовите пазари и на недвижими имоти. Аватарите (олицетворението на играчите във виртуалния свят) излязоха на улиците с плакати "Върнете ни банките!"
"Хората са в паника", коментира британката Маргарет с ник Ragged Delec пред Los Angeles Times. Тя е "изгоряла" с $400.
Фалитът на Ginko и реакцията на Linden Lab предизвикват нови въпроси по повод регулирането на финансовите пазари в "света, който не съществува". |
Стивън Мартин, изпълнителен директор на отдела за глобални разработки на датската SaxoBank, който беше идеолог за създаването на представителства на реални финансови компании във виртуалния свят коментира, че "Second Life дава на ползвателите си свобода във всяно начинание, но при толкова много участници и предприемачески идеи определено се налага нуждата от контрол".
На практика Ginko успя да се скрие, без да остави никаква следа. Даже Linden Lab не е в състояние да узнае личността на автара, управляващ банката. По думите на Робърт Блумфийлд, професор в Университета в Корнуел, нито един от участниците не е загубил "достатъчно" пари, че това да доведе до протяжно съдебно дело. Допълнително проблемът се задълбочава от факта, че резидентите живеят по целия свят.
Подобни виртуални светове не се контролират от никакви организации в реалния свят. До тези събития от Linden Lab официално бяха забранили две неща в Second Life – хазартни игри и сексуални действия с участието на деца.
Юристът от Айдахо Бенджамин Дуранске, който има блог за SecondLife и притежава във виртуалния свят бар, сравнява атмосферата в Second Life с Дивия Запад.
В Second Life участниците могат да се превъплатят във всичко – днес диско танцьор, утре стрийптизьор.
"Обикновено не се намесваме в отношенията между участниците", посочиха официално преди дни от Linden Lab на сайта си. "В конкретния случай тези банки представляват риск за участниците и икономиката на Second Life, заради което трябва да се намесим ".
Да се живее във виртуалния сват е възможно и без пари, но без тях ще е скучно. Още повече, че активните играчи (според данни на Linden Lab те са около 50 хил.) винаги имат пари в джобовете си.
Освен кеш те използват кредитни карти или платежни системи от типа PayPal, за да закупят линден-долари и за закупуването на различни стоки, включително и недвижими имоти. (Linden Lab прави пари, продавайки земя, като може да прави това до безкрай, тъй като във виртуалния свят няма физически ограничения).
Неприятностите се появиха с появата на банките. "До този момент имаше няколко дребни участници, които крадяха средства", - посочва Шефи Кокран, управляващ във виртуалния сват банката LLB&T.
Кокран, която е на 26 години и работи в Университета във Финикс, е похарчил близо $10 000 за създаване на своя виртуална банка. Освен терена за банката на стойност $1 700, трябвало да се закупят системи за конвертация на линдени в американски долари. Седмичната лихва по депозитите в банката са в размер на 0.1% - Кокран конвертирала на своите клиенти линдени в долари и ги е влагала в акции на Electronic ArtsInc., Vonage Holdings Corp. и т.н. Печалбата й в реалния свят била за сметка на изплащането на лихви във Second Life. Кокран твърди, че досега не е ощетила никого, но има и такива, които са го правили. И в това е проблемът с анонимността във виртуалния свят.
В SecondLifeзапочнаха да се заглеждат множество американски корпорации. IBMCorp. провежда срещи в своя амфитеатър, разположен във виртуалния кампус, членовете на Best Buy Co.'s Geek Squad с удоволствие работи във виртуалния си магазин, а посетителите на Dell могат на място да изберат нов компютър.
Но нито една от реалните корпорации не провежда финансови сделки във виртуалния свят, тъй като тези отношения в Second Life не са регулирани.
През юли миналата година IBM наложи определени правила, които трябва да спазват служителите й, когато общуват в Second Life.
"Linden Lab не иска да носи отговорност за това, което се случва в Second Life", коментира Дейвид Нийлър, адвокат в британската кантора Field Fisher Waterhouse. "Само когато хората са уверени в защитата на сделките си, обемът на транзакциите ще започне действително да расте", посочва той.
Всъщност вече има запитвания от участниците в играта към американското правителство. По думите на Дан Милър, главен специалист в обединения икономически Комитет към Американския Конгрес, повечето от конгресмените просто не знаят за какво става дума.
"Дали линденът е реална валута? Или е някаква форма на бартер? Или е доход от прираста на капитал? Засега никой не може да отговори, тъй като законодателят не регулира този въпрос, както и няма решения на съда", посочва Милър. |