Битката за "Абсолют" е пред края си

Битката за "Абсолют" е пред края си

В битката за покупката на култовата марка "Абсолют" се появи победител- американската компания "Форчъ брандс" води битката, която може да завърши със сделка за 6 млрд. долара. Малката американска компания измести дори гиганта "Диаджео" от наддаването.
Договорът за дистрибуция на марките на "Абсолют" беше предимството за "Форчън" и близката връзка между двете компании успя да накара "Диаджео" да се откаже.
Към "Абсолют" проявиха интерес лидерите на алкохолния бизнес- освен "Диаджео" и френската "Перно-Рикар" и частната група "Бакарди". "Диаджео" предпочете да купи дял от холандска компания за водка, вместо да продължи трудния търг.
Процесър по придобиване на "Абсолют" стана мъчителен и се надяваме Швеция най-после да избере фаворит, най-добре "Форчън", обяви източник, близък до преговорите.
"Форчън" е най-малкият претендент, но има сделка за съвместна дистрибуция на "Абсолют" до 2012 година. Точно това спира останалите компании. Тази сделка ще е все едно да си купиш къща с условието да се нанесеш едва след четири години, коментират те.
Фрустрацията на "Диаджео" беше излекувана с около 900 млн. долара и лесна сделка за една от обещаващите холандски марки водка- "Кетел уан" (Ketel One). Дори и без трудностите притежаването на "Абсолют" заедно с другата силна марка- "Смирноф", едва ли щеше да се хареса на регулаторите.
Шведското правителство обяви за продажба компанията "Вин&Сприт" (Vin&Sprit) през декември като част от програмата за приватизация. Купувачите се появиха почти веднага.
"Абсолют" е перла в короната на шведската държавна компания с продажби на над 10.7 млн. каси водка за 2007 година. Така "Абсолют" се нарежда сред четирите най-успешни алкохолни марки след "Смирноф", "Бакарди ром" и "Джони Уокър".
Половината продажби на "Абсолют" се осъществяват в САЩ именно чрез 10-годишния договор на "Форчън". Малката американска компания се оказа далновидна, като "Абсолют" започна да се развива силно през тори период и само миналата година отчете увеличение на продажбите с 9 процента.
"Форчън" е обвързана с "Вин&Сприт", като двете компании имат почти равен дял в джойнт венчъра за американския пазар. Шведската група пък притежава 10 на сто от "Форчън".
Американската компания наистина има всички предимства при сделката, но едва ли може да си позволи щедра оферта, коментират експерти.
"Форчън" има и мебелен бизнес, който е силно засегнат от кризата в САЩ. Миналия месец компанията отчете значителен спад на продажбите за четвъртото тримесечие. Тази новина предизвика съмнения, че едно голямо придобиване може да се окаже неподходящо в трудната за бизнеса ситуация.
Извън САЩ водката "Абсолют" се разпространява от "Максиум" (Maxxium), съвместно притежавана от "Форчън", "Вин&Сприт", "Реми Коантро" и малката частна компания за производство на уиски "Едрингтън" (Еdrington). Само изкупуването на дела на "Максиум" би струвало 250 млн. долара на външен купувач.
"Перно Рикар" също иска водеща марка водка като "Абсолют", но изследва и други опции, като преговаря с руското правителство за ексклузивните права "Столичная" и дистрибуцията на марката извън Русия. "Перно" вече продава "Столичная" и това донякъде може да затрудни плановете за разпространяване на две водещи марки. Освен това руската марка може да се окаже прекалено скъпа с оценка около 3 млрд. долара.
"Перно" е пред трудно решение, тъй като трябва да избере към коя сделка да се насочи. Спечелването на "Абсолют" ще развали незабаво договора на компанията за разпространение на "Столичная", а след това ще трябва да чака до 2012 година, за да навлезе на американския пазар за топ марки водка.
"Бакарди" има финансовата сила, за да спечели наддаването. Само преди две години компанията придоби водката "Грей гуус" (Grey Goose) за 2 млрд. долара през 2004 година.
Освен това "Бакарди" може да поспори с регулаторите, че "Грей гуус" е по-елитна марка и не е в същия сегмент като "Абсолют". Култовият ром "Бакарди" обаче попада точно в пазара на "Крузан" на "Вин&Сприт".
Най-големият проблем за "Бакарди" може да дойде от шведското правителство, което може да не иска да продаде "Вин&Сприт" на потайната регистрирана на Бермудските острови компания. Швеция вероятно ще се опита да защити работните места във "Вин&Сприт" от прекалено агресивни бизнес стратегии.
Инвестиционните компании "Инвестор" и "EQT Тийм" могат да се договорят перфектно с правителството за управлението на компанията и за запазването на работните места, но липсата дистрибуционна мрежа ще ги накара да се замислят дали да предложат висока цена.