Хотелиери и туроператори се скараха заради ценовите си политики

Хотелиери и туроператори се скараха заради ценовите си политики

Хотелиери и туроператори се скараха заради ценовите си политики
Хотелиерите и туроператорите заформиха горещ спор около отговорността, колегиалността и професионализма на всеки от тях при определянето на цените за нощувка. Това стана по време на организираната от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) среща-дискусия, посветена на бъдещото споразумение с представителите на хотелиерите. От една страна, туроператорите обвиняват хотелиерите, че дават по-ниски цени на крайните клиенти, отколкото на тях. Хотелиерите от своя страна отговарят, че хотелите им стоят празни и туроператорите не им осигуряват обещаните клиенти.
Този и други въпроси трябва да влязат в рамковото споразумение, което се очакваше да бъде подписано тези дни. Документът се обсъжда от години, но пак стана актуален преди няколко месеца.
Един от най-спорните въпроси в него се оказаха финансовите взаимоотношение между туроператорите и хотелиерите, стана ясно в четвъртък. Затова туроператорите поискаха в споразумението да бъде изрично записано, че хотелиерът не трябва да дава по-ниска цена на крайния клиент от тази за туроператора. Има немалко случаи, когато хотелиерът дава по-ниска от нашата цена на крайните клиенти, каза Мая Кънева от туроператора "Улпия" и определи тази практика като некоректна. Според Таня Лефтерова, която е хотелиер от Бургас, хотелиерите постъпват така, защото туроператорите не си изпълнявали ангажиментите да осигуряват достатъчно клиенти. Тя посочи необходимостта да се търсят нови пазари. Според управителя на туроператора "Евро Варна" Джани Шарков проблемът със заетостта и цените идва оттам, че предлагането на легла надвишава значително търсенето.
Тези и други взаимоотношение би трябвало да бъдат уредени в споразумението, подготвено от туроператорите. Джани Шарков посочи пример от Израел, където, ако някой иска да направи резервация в хотел, хотелиерът го праща при туроператора, с който работи. Документът определя как трябва да се процедира при резервации и анулации, кой на кого дължи обезщетение, в какви срокове трябва да се разменя информацията между двете страни по хотелиерски договор. Някои от туроператорите разказаха за случаи, при които хотелиери затварят кръга на предлагането, като включват в цената и трансфера от летището, допълнителните екстри като чадърите за плажа или картата за ските, което би трябвало да е задачата на туроператора.
Целта на споразумението е да има регламент при евентуални бъдещи проблеми, каза Донка Соколова, която е председател на БАТА. Засега обаче не се знае кога ще бъде подписано споразумението, защото предстои да се уточнят подробностите в него. По предложение на Румен Драганов от Института за анализи и оценки в туризма в документа може да бъде включено и предложението да се създадат специални туристически пакети, които да бъдат продавани в България. Целта е да се стимулират българските туристи да почиват повече в страната.
Общо 250 хил. руски туристи са пристигнали през миналата година на почивка в страната, като 15-20 на сто от тях са били на ски почивка. Това съобщи председателят на руската агенция Владимир Стржалковски по време на изложението "Ваканция 2008". По прогнозите на руската агенция тази година броят на туристите от Русия ще бъде поне с 15 на сто повече от миналата година. България е сред десетте най-предпочитани от руснаците дестинации. По интерес страната ни изпреварва Франция и е на едно равнище с Испания и Италия. Руснаците, посетили Турция и Египет, обаче са десет пъти повече от тези, избрали България. По думите на Стржалковски България има потенциала да привлича повече руски туристи, ако предложи разнообразни продукти в сферата на СПА и балнеотуризма. България е харесвана от руснаците от средната класа, които са семейни, имат деца и харчат поне два пъти повече от германските туристи.