Българските авиокомпании отчетоха спад на пътници през 2007 г.
Българските авиокомпании са превозили с 10.8% повече пътници до 5.9 млн. по международните линии през миналата година в сравнение с 2006 г. Това сочат данните на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). Чуждестранните компании отбелязват нарастване с 18.4% на превозените пътници и увеличение на пазарния дял с около 4%. В същото време анализът на браншовата организация посочва известно намаление в дела на общо превозените пътници от българските превозвачи в сравнение с предходната година.
Летище София и морските аеропортове са обслужили с 33% повече пътници по международни линии, или общо 2.9 млн. Софийското летище независимо от това отчита известен спад от 4% на годишна база. В същото време пътниците от чартърни полети също са намалели от варненското летище. Тези полети са осъществени от Би Ейч Ер, "Бългериън ер чартър", Хемус ер", "Ер Виа" и "България ер". Според изпълнителния директор на асоциацията Светослав Станулов причината е, че повечето румънски туристи, които почиват на Северното Черноморие, идват с автомобили.
Предпазната клауза, наложена преди година от Европейската комисия на българската авиация, не позволява български превозвачи да летят между два града от Европейския съюз и бяха спрени каргопревозвачите, които имаха самолети Ан-12, Ан-24 и Ан-26. Авиокомпаниите не могат да използват и центровете за обучение. Основните критики на Брюксел бяха, че липсва административен капацитет в администрацията и щатът й беше увеличен. Изпълнителният директор на главна дирекция "Въздухоплавателна администрация" Захари Алексиев изрази увереност, че предпазната клауза ще отпадне. Извършени са две проверки на Европейската агенция по авиационна безопасност, като резултатите от последната са положителни. Във финалния доклад е записано, че българската въздухоплавателна администрация показва готовност да посрещне своите задачи. Свършена е огромна работа до момента, но действията трябва да продължат, каза Захари Алексиев.
По данни на АБА загубите за каргокомпаниите след спирането на руските самолети ще достигне 30 млн. долара. Превозвачите са регистрирали спрените самолети под чужд флаг и в момента летят за трети страни.
Наложената ни предпазна клауза от ЕС беше и причина за по-големите ни разходи по време на мъглите на софийското летище, отбеляза Павлов. Той поясни, че заради клаузата самолетите на българската компания е трябвало да летят празни между летища извън страната, където са кацали заради лошите метеорологични условия на софийското летище.
---------------------------------
Състоянието на авиопазара през 2007 г. 10.8% ръст на пътници по международни линии с български авиокомпании 18.4% увеличаване на пътниците с чужди авиокомпании 4% покачване на пазарния дял на чуждите авиокомпании 30 млн. долара загуби от спрените каргополети Летище София и морските са обслужили с 33% повече пътници по международни линии |