Индустриален холдинг България

Индустриален холдинг България

Индустриален холдинг България
Профил"Индустриален холдинг България"
Код: IHLBL
Визитка
Създаден: ПФ "България", 1996 г.
Адрес: София 1606, ул. "Дамян Груев" 42, www.bulgariaholding.com
Телефон: 02/980 71 01
Дейност: Придобиване, оценка, управление и продажба на участия в дружества
Сектори: Корабостроене, машиностроене, мебели, други
Последен отчет: Неконсолидиран, към 31 декември 2007 г.
Изпълнителен директор: Данета Желева и Ангел Кацаров
Директор за връзка с инвеститорите: Богомила Христова
Търговия
Изтъргуван обем акции за последните 3 месеца 3 069 237Брой сделки за последните три месеца 3374Изтъргуван обем акции за последната борсова сесия 1884
Основни борсови показатели
347 млн. лв. пазарна капитализация7.93 лв. средна цена към 22 февруари 2008 г.16.03 лв. максимална цена за последните 52 седмици5.24 лв. минимална цена за последните 52 седмици
"Индустриален холдинг България" (ИХБ) води началото си от един от най-големите бивши приватизационни фондове - ПФ "България". Той е учреден от над 110 хил. акционери през 1996 г., след което през 1998 г. е преобразуван в холдингово дружество.
Основна част в портфейла на холдинга заема морският бизнес - корабостроене, кораборемонтна и пристанищна дейност (58% към края на 2006 г.), следван от машиностроенето (21%), речни круизи (7%), мебелно производство (2%) и др. Холдингът държи ключови дружества в бранша за страната като "Булярд корабостроителна индустрия", където бяха апортирани активите на бившата Варненска корабостроителница, чрез дружеството си "Булярд" и Кораборемонтен завод "Порт Бургас", който вече ще работи основно като пристанище. Машиностроителният бизнес пък е обособен в подхолдинга "ЗММ България холдинг" с дружества като "Елпром ЗЕМ", "Леармаш" и "Машстрой". ИХБ притежава и 48% от дружеството за речни круизи "Дунав турс".
През последните три години ИХБ увеличава дела на морския бизнес в портфейла си и съответно след преструктурирането на портфейла от 2005-2006 г. този отрасъл има най-голям дял в приходите на холдинга. Компанията има амбициозна инвестиционна програма, насочена именно към развитието на морския бизнес, след която рентабилността на сегментът се очаква да се повиши допълнително. Компанията отчита стабилен ръст на активите през последните години, а делът на печалбата спрямо реализираните приходи от дейността се закрепят между 7 и 8%. Консолидираните приходи на холдинга се влияят силно от колебанията на валутните курсове, особено при машиностроенето. Развитието на кораборемонтната дейност във Варна и на пристанищната дейност в Бургас обуславят бъдещи стабилни приходи.
ИХБ е единствената българска публична компания, която издаде конвертируеми облигации през 2004 г. Миналата година те бяха превърнати в акции, след което последва едно значително увеличение на капитала от 26.3 на 43.8 млн. лв. Конвертирането на облигациите в акции, увеличението на капитала и еуфорията на Българска фондова борса в края на лятото миналата година силно подкрепиха позицията и от средни нива 5-6 лв. за акция книжата стигнаха цени от 15-16 лв. през октомври 2007 г. Пазарната капитализация на ИХБ се увеличава с 22% за последната година въпреки значителната корекция на българския пазар последните три месеца.
Липсата на активност от страна големия брой физически лица - акционери в ИХБ, от времето на масовата приватизация (над 58 хил. души) даде възможност за придобиване на по-значителен дял в компанията от "Химимпорт" при последното увеличение на капитала. Холдингът е сред публичните компании с най-висок дял на свободно търгувани акции и се нарежда сред най-ликвидните позиции на родния капиталов пазар. Книжата му са част от основните български борсови индекси и влиза в международни индекс на световния лидер Dow Jones STOXX.
SWOT
Плюсове
Инвестиции в ключови индустриални сектори
Гъвкава търговска политика в машиностроенето
Финансиране от капиталовия пазар
Висок коефициент на свободно търгувани акции
Минуси
Силна ценова конкуренция в машиностроителния бранш
Цикличност на кораборемонтната и машиностроителната дейност
Опасности
Недостиг на квалифициран персоналСилна доларова експозиция при дъщерните дружества
Силна конкуренция на евтините китайски мебели
Възможности
Ограничаване на валутния риск чрез хеджиране и предоговаряне на продажбите в евро
Развитие на морския транспорт и пристанищната дейност в региона
Развитие на нови пазари за машиностроителните компании
----------------
Стоян Николов, брокер, Първа финансова брокерска къща
Холдингът съсредоточава предприятия с бизнес, които се оценяват на пазарна капитализация от 350 млн. лв. (при цена на 1 акция 7.94 лв.) при инвестиционна програма за следващите 2 години в размер на 104 млн. лв. Всичко това в съчетание с фрий флоут над 50% и ликвидност над средната дневна за пазара нарежда "Индустриален холдинг България" сред перспективните за инвестиране акции. Сериозният пакет от дружества в корабостроенето и корабния туристически бизнес начело с "Булярд" е гаранция за бъдещите доходи на холдинга, респективно на акционерите. От друга страна, гаранции за развитието на бизнеса и за изпълнение на инвестиционната програма на холдинга са успешното увеличение на капитала от 26 млн. лв. на 44 млн. лв. от началото на 2008 и изграденото сътрудничество с редица банки в страната. Под въпрос остава относително високото съотношение цена/печалба на акция, но годишните ръстове на бизнеса и печалбата категорично нареждат акцията в групата на перспективните позиции.
Борис Бонкин, инвестиционен мениджър, ПОД "Алианц България"
"Индустриален холдинг България" има добре структуриран портфейл от дружества, опериращи основно в областта на корабостроенето, кораборемонтната и машиностроителната дейност. Дружеството притежава дял от 98.24% от "КРЗ Порт Бургас", 61.5% от "Булярд" и 30% от "Одесос ПБМ". Холдингът е включен в състава на SOFIX, BGTR30 и BG40. Също така дружеството участва и в три индекса на Dow Jones. Основните инвестиции на компанията през 2007 и настоящата 2008 г. са насочени към корабостроенето. Акционерната структура е разпределена, като 83% са институционални и 17% индивидуални инвеститори. Free-float-ът към момента е 42%. Към 30 септември 2007 г. корабостроенето има 50.5% дял от общите консолидирани приходи на дружеството, 34.7% се падат на машиностроенето, 13.4% речен превоз и 1.4% други. За цялата 2007 г. очаквам дружеството да постигне около 10% нетен марж на печалбата. Дружеството в момента има подписани договори за строеж на 12 нови кораба на обща стойност близо 337 млн. евро. Според мен при текущата цена дружеството е леко подценено. За дългосрочно ориентираните инвеститори смятам, че то е добра възможност за постигане на доходност над средната.