Абонатите на мобилни услуги са се увеличили 20 пъти за 10 години

Абонатите на мобилни услуги са се увеличили 20 пъти за 10 години

Абонатите на мобилни услуги са се увеличили 20 пъти за 10 години
Когато през 1994 г. започват разговорите за отварянето на телекомуникационния сектор, участниците в тях едва ли са си давали сметка, че имейлът, мобилните телефони и интернет са в детската си възраст и че е много скъпо да се говори от чужбина. Десет години след приемането на телекомуникационното споразумение (Basic Telecommunications Agreement) през 1998 г. секторът показва изключителен растеж. Това сочат данните на Световната търговска организация (СТО), представени по време на нейния симпозиум в Женева.
Милиарди хора в богати и бедни държави общуват по мобилните си телефони, възникват нови компании и работни места, създават се нови индустрии и услуги около телекомите - от аутсорсинг до социални мрежи. До края на 2006 г. абонатите на мобилни телефони са нараснали 20 пъти и представляват 70% от всички потребители на телефонни услуги. Ръстът е особено силен в развиващите се страни, като в Африка например достига над 50 на сто на година.
"Достъпът до телекомуникационни услуги в света нарасна от по-малко от 15% през 1996 г. до над 60% през 2006 г., а приходите достигнаха от $620 млрд. до 1.4 трилиона долара", казва генералният директор на СТО Паскал Лами.
Изследване на "Делойт" по поръчка на норвежкия оператор "Теленор" показва, че 10% нарастване на разпространението на мобилните услуги може да увеличи ръста на БВП с 1.2 на сто. Растящата употреба на мобилни телефони се подхранва от либерализацията, като новите компании, местни и чуждестранни, влизайки на пазара, създават работни места и помагат за увеличаване на приходите на телекомите. Това пък осигурява данъчни постъпления в държавната хазна, увеличава печалбите на други бизнеси, отваря нови работни места.
Средният годишен ръст на мобилните абонати в Украйна е 70 на сто и увеличава производителността с 9% на година. Примерът с Украйна може да се види и в други развиващи се икономики. В Пакистан GSM абонатите са нараснали от 2.4 млн. до 79 млн. души. Приносът на телекомите към БВП на страната през 2007 г. достига 2%, докато преди реформата този процент е нула. Така страхът, че либерализацията ще обслужва само силните икономики, се оказва погрешен. Реформата обогатява и компаниите. Египетската Orascom Telecom, която оперира в няколко развиващи се пазари, очаква да достигне над 80 млн. абонати, което е повече от 150 пъти от времето, когато стартира през 1998 г. Индийската "Тата комюникейшънс" генерира повече от половината от приходите извън Индия, предлага услуги, каквито преди 5-6 години не съществуват.
Въпреки това пазарът е далеч от перфектността. Операторите смятат, че съществуващите правила за либерализация трябва да бъдат променени и разширени, така че да гарантират ръст в сектора, който е готов да инвестира милиарди долари в нови поколения мрежи.