"Химимпорт" влезе в концесията на морските летища

"Химимпорт" влезе в концесията на морските летища

"Химимпорт" влезе в концесията на морските летища
Холдинговото дружество "Химимпорт" влезе в концесията на морските летища във Варна и Бургас и така на практика придоби участие в поредния ключов икономически сектор.
Това стана ясно вчера при обявяването на мотивите за придобиването на наскоро учредената компания "Молет" пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Според комисията "Молет" е едноличен собственик на българското дружество "БМ стар", което държи 40% от концесионера на летищата "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". "Химимпорт" посочва, че крайната цел на сделката е придобиването на миноритарно участие във "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", поясняват от КЗК.
Акционери във "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" са германският оператор на летища "Фрапорт" с 60% от капитала и "БМ стар" с 40%. Така на практика "Химимпорт" вече контролира официално 40% от концесионера, след като повече от година вече се говори за интереса на голямата бизнес група към летищата. Сделката е осъществена на 7 март, като от ръководството на "Химимпорт" в понеделник коментираха само, че целта на придобиването е да помогне за цялостното развитие на дружеството. "Химимпорт" ще консолидира финансовите резултати на "Молет" като мажоритарен собственик.
Промяната в акционерната структура на "БМ стар" по никакъв начин няма да се отрази на управлението на двете летища и изпълнението на концесионния договор към държавата, заявиха от "Фрапот туин стар еърпорт мениджмънт".
"Фрапорт" е запознат със смяната в акционерната структура на "БМ стар". Ще работим с новия собственик в консорциума по приетата вече стратегия за развитието на летищата в Бургас и Варна", казаха от "Фрапорт".
Досега собственик на "БМ стар" беше Георги Бонин, чрез дружеството си "Бон марин". Не е ясно кога собствеността върху дружеството е прехвърлено на "Молет". Самото "Молет" е регистрирано през октомври 2007 г., като тогава собственици с равни дялове са били фирмите "Харнес" и "Кобина". Собственик на "Харнес" е Бонин, който е сред управляващите на "Молет" и на дружеството за буксирна дейност на "Химимпорт" - Ви Ти Си, според ДАКСИ.
Съгласно действащия концесионен договор придобиването на миноритарно участие в концесионера от холдингова група е позволено, пише комисията в решението за одобряване на сделката. Това ще даде и положителен ефект върху финансовата стабилност на дружеството концесионер и ще помогне в изпълнение на задълженията му по концесионния договор, допълват от КЗК. Комисията смята още, че след придобиването на контрол на "БМ стар" авиокомпаниите на "Химимпорт" - националният превозвач "България ер", "Хемус ер" и "Виаджо ер" биха получили конкурентно предимство.
С придобиването на контрол върху концесионера на морските летища "Химимпорт" засилва за пореден път структурата на инвестициите си. Освен на авиокомпаниите групата е собственик на пристанищния терминал във Варна "Леспорт", на Параходство "Българско речно плаване", производствени експортно ориентирани компании като агрохолдинга "Зърнени храни България" и "Проучване и добив на нефт и газ". В структурата на холдинга влиза и силна финансова група, включваща Централна кооперативна банка, ЗПАД "Армеец", ПОК "Съгласие", ПОД "Лукойл Гарант" и ПОАД "ЦКБ Сила".
Материалът не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа.