Лесопласт

"Лесопласт" - Троян (LESPL)
Визитка
Основано: 1935 г.
Адрес: Троян, кв. "Велчевки", ул. "Ангел Балевски", п.к. 5600
Телефон: 0670/6 21 94
Капитал: 404 хил. лв.
Отрасъл: Дървообработване
Дейност: Производство на шперплат и плочи от дървесни влакна
Последен отчет: Четвърто тримесечие на 2007 г.
Изпълнителен директор: Цветомир Цочев
Брой заети: 700
"Лесопласт" води началото си от фабриката за производство на шперплат в Троян "Копроиз". Компанията произвежда обикновен и ламиниран шперплат, както и плочи от дървесни влакна - фазер, амбалаж, опаковки и дъски. Компанията изнася по-голямата част от продукцията си (70% от продажбите за 2007 г. са от износ) за държави от Западна Европа, Македония, Румъния, Гърция, Судан и др. През изминалата година количественият обем на шперплата в производството и продажбите изпреварва този на ДВП за разлика от предходната година, когато е било обратно.
На пръв поглед компанията се управлява добре през последните три години, за което говорят нарастващите показатели за рентабилност. Нормата на печалба на "Лесопласт" се увеличава (3.64% през 2007 г. при 1.59% през предходната година), след като продажбите скачат повече в сравнение с разходите за основна дейност. За успешната дейност съдействат и увеличените доставки на собствени суровини от заводите за фурнир на компанията в Сърбия и Румъния. Увеличава се и печалбата за всеки вложен от акционерите лев в собствен капитал (ROE, виж таблицата). Останалите показатели за рентабилност - възвращаемост на активите и инвестициите (съответно ROA и ROI), също бележат растеж.
Показателите на компанията по отношение на рентабилността обаче изостават в сравнение с конкурента му "Фазерлес", който също е представен на Българската фондова борса. Това означава, че има още място за подобряване на ефективността на предприятието.
Краткосрочните задължения на "Лесопласт" за разглеждания период се увеличават, което е свързано с ползването на заемни средства за оборотни нужди. Независимо от това дружеството разполага с достатъчно пари, обслужва редовно задълженията си и показателите за задлъжнялост не будят безпокойство.
Подобряването на дейността на "Лесопласт" и всеобщата еуфория на борсата катализираха силен ръст на цените на акциите на дружеството в средата на миналата година. Само за три месеца - от юли до началото на октомври, пазарната капитализация на компанията нарасна над 4 пъти до върхово ниво 356.53 лв. за акция. Последвалият силен спад и кризата на фондовия пазар обаче "изтриха" значителна част от този ръст и за почти същия отрязък от време пазарната оценка на "Лесопласт" се срина с над 65% до 120 лв. за акция към края на миналата седмица. За резките колебания на цените на книжата влияе и ниската ликвидност на позицията, след като свободно търгуваният обем акции (фрий флоут) на дружеството е под 5% (виж акционерната структура).
Бъдещите планове на ръководството на "Лесопласт" са свързани със запазването на основната дейност на предприятието. Приоритет ще бъде производството на шперплат с оглед на бума на строителния сектор, като не се предвижда увеличаване на мощностите и обемите на производство на ДВП (фазер). Очаква се основните пазари за продукцията на компанията да се запазят същите, както и статутът й на експортно ориентирана да бъде съхранен.
SWOT
Плюсове
Собствени заводи за фурнир за подсигуряване със суровина
Инвестиции в производството
Бум на строителството и производството на мебели
Минуси
По-бавно изплащане на дейността в сравнение с конкурентите
Сезонност в потреблението
Възможности
Увеличаване на производството на ламиниран паркет за строителството
Набиране на средства от борсата чрез увеличаване на капитала и ликвидността
Опасности
Лоши климатични условия, влияещи върху добива на качествена суровина (форсмажорни ситуации)
Засилване на конкуренцията от Китай и други страни с евтино производство
Основни борсови показатели
48.62 млн. лв. Пазарна капитализация
120 лв. Последна цена към 13 март
356.53 лв. Най-висока цена за последната година
49 лв. Най-ниска цена за последната година
Изтъргуван обем акции за последните 3 месеца 1633
Брой сделки за последните 3 месеца 235
Изтъргуван обем за последната сесия 6
Тихомир Каунджиев, финансов анализатор, "Бета корп"
"Лесопласт" е сред публичните дружествата с най-голяма динамика на приходите и на нетната печалба през изминалата година. Последните три междинни финансови отчета показват среден ръст на продажбите от 21.5% на годишна база. Фактори, които благоприятстваха динамиката на приходната част, бяха увеличеният производствен капацитет на производството и бурното развитие на секторите като строителство и корабостроене. Значителният ръст в приходната част в съчетание с изключително високите нива на оперативна и нетна рентабилност доведоха до изключително висок размер на нетната печалба. Важно е да се отбележи, че нетният резултат на компанията се благоприятства от значително по-ниските разходи за амортизация. Компанията демонстрира подобряващ се ликвиден профил и понижаващи се нива на обща задлъжнялост. С оглед бъдещото
развитие на компанията е нужно да се вземе предвид влиянието на чуждестранните пазари, на които производителят реализира продукцията си. Вниманието на инвеститорите би следвало да бъде насочено към влиянието на отрицателните разлики от промяна на валутни курсове, които биха били заплаха за ръста в очакваните финансови резултати.
Васил Василев, финансов анализатор, "Карол"
Логично след еуфорията, която завладя акциите на "Лесопласт" АД през втората половината на 2007 г., дойде и отрезвяването, тъй като достигнатите цени през есента на миналата година бяха далеч от фундамента на компанията и се
дължаха основно на спекулативни очаквания. Така "Лесопласт" се превърна в една от най-поевтинелите акции през последните няколко месеца, като спадът от върха в края на октомври достигна около 67%. "Лесопласт" АД е лидер на местния пазар в областта на производството на шперплат и ДВП, като приблизително 70% от произвежданата продукция е предназначена за износ за страни - членки на ЕС. Основно сравнително предимство на дружеството е увеличеният процент на собствено производство на използваните суровини чрез закупуването на втори завод за фурнир в Сърбия през 2006 г., което значително намали неблагоприятните ефекти от неритмичните доставки на дървесина в миналото. Дружеството следва активна инвестиционна програма през последните няколко години, която цели оптимизиране на производствения процес и увеличаване на капацитета. Като цяло дружеството се развива позитивно, като основен проблем за инвеститорите остава, от една страна, ниската ликвидност на акцията поради малкия размер на свободно търгуемия дял акции и, от друга, волатилността в отчитаните печалби и ниските съотношения за рентабилност в сравнение с основния аналог на Българската фондова борса - "Фазерлес" АД.