КРС засега мълчи за общите условия на "Глобул"
В ЕС 12 млн. клиенти са сменили оператора си през 2007 г. Това показват данните от 13-ия доклад на Европейската комисия за напредъка на единния пазар на телекомуникационни услуги. Все още има различия сред страните за времето, необходимо за смяна на номер. Средно тя отнема 8 дни за фиксираните и мобилните телефонни номера. Най-добре се справят с мобилната преносимост Малта и Ирландия (за ден), следвани от Германия и Австрия (3 дни). Смяната в Италия и Словакия отнема и 20 дни. Най-добре се справят с пренасянето на фиксирани номера във Франция (за 4 дни), докато в Естония и Полша тя отнема съответно 30 и 22 дни. |
Комисията за регулиране на съобщенията все още не е разглеждала проблема с новите общи условия на "Глобул", които влязоха в сила от 8 март и предизвикаха съмнения, че операторът подготвя бариери срещу преносимостта на номерата. Ще има развитие по въпроса, заявиха от регулатора, без да уточняват подробности. Засега са водени само неформални разговори с комисията, казаха от "Глобул". С новите си общи условия операторът обяви всички договори за срочни и фиксира 100 лв. санкция за SIM карта, ако абонатът прекрати предсрочно договора си. Глоби налагат всички оператори, като обичайната практика е да се платят месечните абонаменти за оставащите месеци.
Според експерти в областта на телекомуникациите в комисията са с вързани ръце, защото Законът за електронните съобщения изисква от операторите само да уведомят регулатора за общите си условия, които уреждат отношенията им с абонатите. Изключение от това правило е доставчикът на универсалната услуга БТК. Комисията има право да поиска корекция на общите условия за гласовата услуга, ако прецени, че се нарушава интересът на потребителите, смята Зина Трифонова, експерт в сектора и бивш член на КРС. Според нея обаче казусът с "Глобул" е знак по-скоро за ожесточената битка за абонати между мобилните оператори, отколкото е прецедент. Всички телекоми имат санкции за неспазване на договора от клиента и в някои случаи тя може да се окаже много по-голяма от 100-те лева, които "Глобул" е фиксирал, смята Трифонова. Според нея срочните договори не могат да се разглеждат като нарушение, защото така операторите се пазят от нелоялни клиенти.
Засега не съобщават подробности по случая и от Комисията за защита на потребителите, която се самосезира от медиите за общите условия на "Глобул". Ще бъдем безкомпромисни, заяви по телефона председателят на комисията Дамян Лазаров ден след като изтече срокът, който потребителската организация беше поставила на оператора да промени условията си. Работим по изчистването на неравноправни клаузи в договори с мобилни оператори, които се опитват да променят равнопоставеността между потребител и търговец, въвеждайки финансови ангажименти, обясни Лазаров пред бТВ. В сряда, когато изтече тридневният срок, общите условия на мобилния оператор, качени на сайта му, не бяха променени. От КЗП се заканиха да сезират съда, който да ги обяви за нищожни.
Преносимостта на номерата започва в средата на април и мобилните оператори вече публикуваха на сайтовете си новите общи условия. "Глобул" заяви, че ще пренася номера от 14 април, a "Мобилтел" - от 11 април. И двата оператора посочиха обаче едно важно условие - техническите тестове на системите им да са успешни.