Голямата конкуренция увеличава инвестициите във винопроизводството

При свръхпроизводство на вино в света от 10 и повече процента, което означава, че се произвежда много повече, отколкото човечеството е склонно (или може да си позволи) да изпие, ентусиазмът на българските производители е впечатляващ. Никой разговор с човек вътре в този бранш не е сух и скучен. Вижда се, че тук се работи с вдъхновение както никъде другаде. А причината съвсем не е защото заетите в отрасъла опитват често от продукцията си. Утвърдени и новосъздадени фирми са решени да се наместят непоклатимо на пазара. И не жалят пари нито за имиджова реклама - показа го приключилата международна изложба "Винария" в Пловдивския панаир през миналата седмица. Виждаше се, че българските участници са хвърлили в оформянето на щандовете си доста пари. Посетителят остава с впечатлението, че освен състезание между вината и ракиите тук има и неофициален конкурс по дизайнерски решения.
Но винопроизводителите хвърлят пари най-вече за инвестиции. През последните 4-5 години "Винзавод" - Асеновград, е вложил в обновяване на производството и оборудването над 7 млн. лв. По програма САПАРД са реализирани четири проекта. Естествено крайната цел е качеството. Който иска да купува от нас - особено от чужбина, идва в завода и гледа - каква е технологията, каква е хигиената. И чак тогава решава дали да сключи сделка, обяснява изпълнителният директор на фирмата, инженер-технологът Йордан Стефанов.
"Гербовата" марка на предприятието е прочутият някога като станимашки, а сега асеновградски мавруд. Около 90 процента от това вино на вътрешния пазар е производство на тази фирма. Но напоследък и други производители създават нови лозя с уникалния български сорт. "Винзавод" - Асеновград, изнася зад граница 2.5 млн. бутилки вино годишно. Маврудът в експортната листа на фирмата обаче е в символични количества. На Запад купуват само ако познават дадена стока. Трябват ни много пари за реклама, което ние не можем да си позволим, обясни директорът. Предприятието ще разчита за популяризация на това вино на създадените с цел реклама на български вина фондове.
"Винзавод" - Асеновград, ще кандидатства за финансиране от фондовете на нова малка бутикова изба. На Асеновградско шосе ще бъде изградена търговска къща с дегустационни зали. От началото на 2009 г. ще организираме винени турове, очертава новото направление в дейността на фирмата Йордан Стефанов.
На винения туризъм, наситен с много атракции, залага и една от най-новите изби - "Старосел", в едноименното пловдивско селище с разкрития от д-р Китов там античен храм. Тази година избата направи дебют на "Винария" с продуктите си от първата реколта. Още от края на миналата година започват да посрещат туристи от чужбина и България. Примамват ги не само с елексира на Дионис и новопостроената изба. Имаме СПА център с винотерапия, обяснява Антония Маркова, аниматор в изба "Старосел". При нас ще бъде много интересно - ще се изнасят спектакли, ще пресъздаваме гладиаторски и тракийски битки, ще организираме надбягване с римски колесници, обяснява тя. И за да бъде удоволствието от престоя пълно, тук възнамеряват да прекарат до избата си минерална вода от Карсново, което е на 3 км от Старосел. От края на миналата година "Старосел" посреща разноезични винени туристи.
Утвърдената вече с вината си "Тера Тангра" фирма от Харманли "Зайчев и син" има 3000 дка собствени лозя, но продължава да изгражда нови масиви. И тук нямат намерение да спират инвестициите. В проект е нова винарска изба тип "шато". В нея ще произвеждаме 500 хил. бутилки, съобщи управителят Даниела Зайчева.
Управителят на "Домейн Бойар интернешънъл" АД Димитър Панов е настроен скептично към винения туризъм. Няма лошо, нека го правят малките изби, но те са обречени да продават само на вътрешния пазар, казва Панов. Неговата компания залага на износа в Англия, Швейцария, Дания, Канада, Белгия. Според управителя вината на производителите стават все по-популярни и започват да изтикват в ъгъла дълбоко вкоренения у нас мит, че от домашното винце по-хубаво няма. Но има и неща, които пречат. Според него не е нормално вината в заведенията да се продават на тройна и четворна цена. Това ограничава консумацията на тази здравословна според него напитка.
В бранша вече има натрупвания, качеството е във възход. България съвсем скоро ще започне да прави невероятно вино, уверен е Димитър Панов.