Контейнерните терминали във Варна и Бургас ще се строят 6 години
Срокът за въвеждане в експлоатация на новите контейнерни терминали във Варна и Бургас е октомври 2014 г. Това съобщи във Варна министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Проектите, за които се говори от години, ще бъдат финансирани от Японската банка за международно сътрудничество JBIC. Нотата за предоставяне на заема по линия на японската правителствена помощ за развитие - ODA, беше подписана на 28 март. Размерът му е 226.140 млн. евро, като по-голямата част от парите са предназначени за Бургас. До 19 май България и Япония трябва да подпишат окончателното споразумение, а до края на юни документът трябва да бъде ратифициран от кабинета.
На практика от началото на август ще могат да се сключват и договорите за изпълнението на проектите. На първо време ще бъдат обявени конкурси за инженеринговите дейности - проектиране, избор на строител и надзор, както и за консултант, който ще избере концесионери за терминалите. Двата конкурса ще вървят паралелно. Консултантите ще станат ясни в края на ноември. Изборът ще бъде направен между три компании, предложени от JBIC, и две - от наша страна, каза още министърът.
Цялата 2009 г. ще бъде за работно проектиране на двата терминала. Те ще бъдат на пристанище Варна-изток и на Бургас-запад. Параметрите на съоръжението във Варна са дължина на кея 500 метра, ширина 400 м и дълбочина 12.5 м. Това ще наложи драгиране на дъното (издълбаване до необходимата дълбочина). По предварителни оценки във Варна ще се наложи драгиране на около 420 хил. куб.м. Kапацитетът на терминала ще бъде за около 150 хил. TEU. (20-футов еквивалент).
Новият контейнерен терминал ще бъде реализиран на площ от 157 дка срещу варненския квартал "Максуда". Допреди няколко месеца теренът беше общинска собственост и беше заменен за 154 дка на територията на сегашното пристанище Варна-изток, което е държавна собственост. Междувременно на мястото на освобождаващите се терени на Варна-изток ще бъде изградена атракционна зона. Споразумението за прехвърляне на терените между община Варна и държавата ще бъде готово днес (сряда, 2 април). Следващата седмица документът трябва да бъде внесен за одобрение в Министерския съвет.
По думите на Мутафчиев максималният срок за изпълнение на строителството на новите терминали е седем години. Толкова е и гратисният период на заема.
По плана на JBIC строителството ще отнеме точно по четири години, от септември 2010 г. до септември 2014 г. Вариантът за формата на концесия, която ще бъде предпочетена за Варна и Бургас, ще бъде ясен през април 2010 г., след което ще бъде избран и концесионерът, уточни Мутафчиев.
Практиката с отдаване на концесия на изградени от държавата терминали не е нова, показа проучване на "Дневник". Подобна схема беше приложена от Румъния в края на 90-те години на миналия век. Тогава държавата изгради изцяло нов контейнерен терминал на 15 км южно от Констанца и го отдаде на най-големия пристанищен оператор в света - компанията Dubai port World (DPW). За по-малко от осем години DPW превърна терминала в най-бързо развиващия се в Черно море и в Европа. В момента през оперирания от DPW терминал преминават над 1 млн. TEU (единица за малък 20-футов контейнер), а средногодишното увеличение на товарооборота е между 10 и 15 процента.