И петролният бранш обвини държавата в бездействие за биогоривата

И петролният бранш обвини държавата в бездействие за биогоривата

Седмица след като производителите на биогорива се оплакаха от безхаберието на държавните институции днес това направиха и дистрибуторите на горива. Българската петролна и газова асоциация (БПГА), обединяваща най-големите вериги бензиностанции и газстанции в страната ("Петрол", "Лукойл", "Шел", OMV и т. нат.), подготвя кръгла маса за решаване на проблемите с биогоривата за средата на този месец. Към момента обаче организаторите не могат да осигурят един от най-важните участници - министърът на икономиката Петър Димитров.
"Опитваме се да говорим и да поканим Петър Димитров, но неясно защо той не ни отговаря, което до голяма степен обезмисля усилията ни", заяви днес пред "Дневник" Андрей Делчев, председател на БПГА (виж откъса от видео интервюто с Андрей Делчев). Организацията настоява за присъствие на най-високо ниво на Министерството на икономиката и енергетиката, защото ведомството е отговорно пред ЕС за изпълнението на ангажимента по внедряване на биогоривата в страната. Само след девет месеца българското правителство ще трябва да докаже пред евросъюза, че е изпълнила програмата си в тази насока - 2% от горивата в транспорта да са биопродукт, а към момента заради хаоса създаден от държавата в законодателството биогориво не се предлага никъде, предупредиха от бранша. До редакционното приключване на броя от Министерството на икономиката и енергетиката не отговориха дали Петър Димитров все пак ще приеме поканата. От петролната асоциация дори са готови да се обърнат към Сергей Станишев в случай, че Петър Димитров не откликне на поканата им.
Целта на замислената от дистрибуторите кръгла маса е да ангажира правителствените институции в решаването на проблемите и промени нормативната уредба, която да извади пазара на алтернативните горива от мъртвата точка, в която се намира. От началото на тази година в сила влезе Законът за възобновяемите енергийни източници и биогоривата, според който дистрибуторите на нефтопродукти трябва да предлагат смеси на биогорива в обектите си. Това обаче към момента почти без изключение не се прави в нито една бензиностанция, което предизвика обвиненията на местните производители на биодизел и биоетанол, че компаниите не си спазват законовите задължения. Отделно още през миналата година правителството на Сергей Станишев одобри Национална програма за насърчаване на биогоривата, според която 2% от продуктите, които се употребяват от транспорта трябва да са биогорива.
"След разговорите ни с Асоциацията по биогорива в България (АББ) с колегите ни стигнахме до заключението, че интересите ни са сходни и исканията ни са насочени към държавата", каза днес Андрей Делчев. Според  представителите на веригите бензиностанции държавата не би трябвало да е безразлична на фона на това, че има закон за биогоривата, който не се спазва и правителствена програма, чийто индикативни цели не се изпълняват.
Петролните компании вече са изпратили пакет от 9 мерки, в това число и законодателни промени, чрез които да се излезе от кризисната  ситуация в сектора (виж карето). По-важните им предложения са индикативната цел за биогоривата за тази година да бъде намалена от 2% на 1% и то на годишна база, а не на литър, както и процентът на задължителното смесване на биодизел към минералния дизел да падне от 5% на 1%. Търговците на дребно да нямат ангажименти по ЗВАЕИ и да отпадне задължителното смесване на бензини с биоетанол, са другите предложение на нефтените дружества.
Очаквайте скоро цялото интервю с Андрей Делчев
Пакетът от мерки на петролната и газова асоциация за решаване проблемите с биогоривата
1. Търговците на дребно да бъдат изрично изключени от всякакви задължения по Закон за възобновяемите и алтернативните енергийни източници и биогоривата, тъй като те не могат да влияят на фактическото предлагане на смесени продукти на едро, нямат право да смесват такива и не биха получили никакви финансови компенсации или облекчения;

2. Да отпадне задължението за смесване на бензини с биоетанол, тъй като от една страна това е практика в голяма част от държавите членки на Европейския съюз, а от друга - при добавяне на биоетанол към бензини, отговарящи на стандарта EN 228, се получава продукт, който не може да покрие изискванията на стандарта по отношение на показателите налягане на наситените пари (това на получения продукт надвишава максимално допустимата стойност) и максимално допустимо съдържание на кислород (ако бензинът съдържа повече от 5% МТВЕ, което най-често е така). Световната практика за решаване на този проблем е биоетанолът да се прибавя към специално произведено базово гориво, което не отговаря на изискванията на стандарта EN 228. Такова гориво не се произвежда в страната;

3. Количествени задължения за смесване или за предлагане на смеси за собствениците и операторите на акцизни складове извършващи продажби на автомобилни горива на едро да възникнат след като бъдат завършени инвестиционните им програми. Към момента тези задължения са технически неизпълними;

4. Да се намали процентът на задължителното смесване на FAME към дизел на 1 обемен процент;

5. Да се набележат мерки за стимулиране на използването на биогорива от II поколение;

6. Задължението да бъде контролирано на годишна база;

7. Да се намали индикативната цел за тази година на 1 енергиен процент.

8. Да се промени Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти – да се въведе изключението вместо биогорива по силата на закона да се съхраняват минерални горива, поради невъзможност за съхранение на биогоривата.

9. Задължението за смесване да влезе в сила след сертифициране на минимум 3 лаборатории за проверка на качеството и състава на биогоривата. В момента на практика няма възможност за контрол.