"Български пощи" преговаря за отваряне на мрежата си

"Български пощи" преговаря за отваряне на мрежата си

Енцеслав Харманджиев, изпълнителен директор на "Български пощи"
Енцеслав Харманджиев, изпълнителен директор на "Български пощи"
Вече няма причина историческият пощенски оператор "Български пощи" да не отвори мрежата от станции из страната за новите си конкуренти. Вчера в Държавен вестник беше публикувана наредбата с правила за взаимен достъп между веригите от пощенски станции на доставчиците на универсалната услуга. До два месеца операторите трябва да внесат в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) типовите договори за взаимен достъп. Те трябва да съдържат списък с местата за достъп до мрежата от станции и тяхното местоположение. Операторите трябва да посочат още вида на услугите и техните цени, както и срока на договора и при какви условия се прекратява. Становище по типовите договори трябва да даде и антимонополният регулатор. Според наредбата "Български пощи" трябва да отговорят на искане за достъп от конкурентен оператор в срок от 45 дни.
"Достъпът до мрежата на основния пощенски оператор е световна и европейска практика, защото исторически той притежава най-голямата инфраструктура. Този процес започва и в България и интересът към нашата мрежа е голям", каза изпълнителният директор на "Български пощи" Енцеслав Харманджиев. Той уточни, че преговарят с частната "Т-пост" за достъп до мрежата им от пощенски станции, която има 2986 обекта. "Очаквам, че и други оператори ще се присъединят към преговорите. Нямаме желание да дискриминираме, т.е. да предлагаме различни цени за едни и същи услуги на нашите конкуренти", обясни още Харманджиев. Според него основният въпрос, който предстои да се детайлизира, са цените за достъп. "Трябва да е ясно, че основният пощенски оператор осъществява икономически неефективна дейност. Той единствен доставя пратки до всички населени места в България, в икономически неизгодни региони, в малки населени места. Независимо че "Български пощи" са печеливша търговска фирма - за 2 години увеличихме нетната си печалба с 50%, тя обективно се намалява с една планирана загуба от икономическа неизгодна дейност. Но това е изискване на нашия лиценз и ние стриктно го изпълняваме", допълни Харманджиев.
В момента на пазара на пощенски услуги работят три новолицензирани частни пощи - "Т-пост", "Еконт експрес" и "МИБМ експрес". Нито една от тях няма договор за ползване на пощенските станции на основния оператор. Миналата година първата частна поща "Т-пост" направи опит да получи достъп до мрежата на "Български пощи", но получи отказ. Мотивът беше липсата на наредба. В спора се намеси КРС, която даде срок на пощите до началото на декември 2007 г. да подпишат договор и да отворят станциите си. Според комисията наредбата не е причина за отказ, защото задължението на монополиста произтичало от Закона за пощенските услуги. "Водим разговори с "Български пощи", постигнали сме известни договорки, но имаме разминавания в цените", каза вчера шефът на борда на "Тип топ куриер" Лъчезар Капарашев, която е собственик на "Т-пост".