Външнотърговците в УНСС планират своя асоциация

Външнотърговците в УНСС планират своя асоциация

Водещи ръководители на фирми от сферата на външната търговия предложиха създаването на Асоциация на завършилите специалността "Международни икономически отношения" (МИО) в Университета за национално и световно стопанство (УНСС), която да спомогне за повишаването на авторитета и подобряване обучението на кадрите по специалността. Това стана по време на кръгла маса в УНСС във вторник вечерта, която събра водещи мениджъри и специалисти в България по МИО, сред които Цветан Василев, председател на съвета на директорите на Корпоративна търговска банка, изпълнителни директори на компании, депутатът Мартин Димитров и преподаватели от катедрата "МИО и бизнес", които организираха събитието.
Предложението за асоциацията е само част от мерките и инициативите, в които бизнесът и образованието се очаква да си сътрудничат, за да укрепят връзката по между си и да съдействат за увеличаване възможностите за реализация пред студентите по специалността. 
  
Представителите на бизнеса се обърнаха към организатора в лицето на катедрата "МИО и бизнес" с молба да поемат инициативата за създаването на организацията, която наред с провеждането на конференции и събития да помага за увеличаване на квалификацията и знанията на външнотърговските кадри. "Специалистите по външна търговия се амортизират много бързо и затова трябва непрекъснато да опресняват знанията си", посочи по време на форума Марин Тодоров, генерален мениджър на "Булекопроект", консултант по проекти, финансирани от ЕС.
От своя страна преподавателите от катедрата начело с ръководителя проф. Бистра Боева представиха изследвания за сегашните предимства и недостатъци на обучението по МИО, в това число и слабостите на преподавателите. На тази основа те предложиха и пакет от промени в качеството и организацията на обучение (виж карето), с които студентите и преподавателите по специалността да станат по-конкуретноспособни на колегите си в другите университети в ЕС. Основните стълбове в стратегията, която е съобразена с програмите на водещи европейски училища, са засилване на езиковата и практическата подготовка на студентите и по-тясно взаимодействие с бизнеса. "Външната търговия е повече занаят отколкото наука, а когато занаятът се овладее, той се превръща в изкуство", посочи доц. Благодатка Маркова, която участва в екипа по изработване на стратегията.     
Мениджърите също представиха своите впечетления за недостатъците в подготовката на кадрите, излизащи от университета и постъпващи на работа в техните фирми (в карето). С оглед на констатираните слабости те поискаха и конкретни промени в програмите за обучение, с които слабостите да бъдат преодоляни.
И двете страни все пак отбелязаха, че специалистите по външна търговия все още са сред най-предпочитаните и най-конкурентните сред икономистите при подбора на служители. "МИО няма база за сравнение - студентите по специалността са в пъти по-добри от колегите си от другите специалности. Дайте ги и веднага ще ви ги назнача", отбеляза Димитър Тадаръков, като уточни, че е наел доста външнотърговци във фонд "Земеделие" и че вече готви някои от тях за Брюксел. "Не бива да се подценяваме и самоунижаваме спрямо външната конкуренция", призова Цветан Димитров, който ръководи дебютиралата на фондовата борса миналата година Корпоративна търговска банка. "Хората от МИО се реализират добре", призна и друг възпитаник на специалността - депутатът Мартин Димитров, член на бюджетната комисия в парламента. Той напомни, че е предложил на министъра на образованието Даниал Вълчев да бъде направен регистър на завършилите студенти, който да показва какви доходи и реализация имат те и на тази база да се определят държавните субсидии за образованието.
Основните пунктове на катедра "МИО и бизнес" за подобряване на обучението:

Утвърждаване на започналата от миналата година бакалавърска специалност "МИО на английски език"
Въвеждане на нова магистърска програма "МИО на английски език"
Изнесено обучение - организиране на майсторски бизнес класове, в които малки групи от студенти (5 до 8 човека) ще работят в екип във външнотърговски фирми и ще решават практически казуси и задачи с мениджърите
Увеличаване на броя на специализираните профили след трети курс
Насърчаване на международния обмен на студенти и преподаватели по МИО чрез европейски и други програми.

Бизнесът открива следните слабости в обучението на студентите:

Недостатъчна езикова, компютърна и практическа подготовка
Липса на култура на ползване на интернет (сваля се дословно без авторски елемент)
Липса на познания по финансова математика, статистика и правни познания
Недостиг на комуникативност, работа в екип и познаване на различните бизнес култури
В обучението не е застъпено управлението на риска, стокознанието и международния транспорт и логистика