Браншовици поемат разпределението на СЕМТ разрешителните

Браншовици поемат разпределението на СЕМТ разрешителните

<em>Красимир Лалов,  зам.-председател на Сдружения на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ)</em>
Красимир Лалов, зам.-председател на Сдружения на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ)
Браншовите организации в транспорта ще поемат разпределението на СЕМТ разрешителните още през тази година. Това потвърдил транспортният министър Петър Мутафчиев при подписването на учредителния договор за създаване на Конфедерация на съюзите (сдруженията) в автомобилния транспорт. Това съобщи зам.-председателят на Сдружения на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ) Красимир Лалов след парафирането на споразумението. Той разясни още, че става дума освен за разпределението на СЕМТ-овете и за обучението и преквалификацията на професионалните шофьори на тежки камиони, обучението при превоза на опасни товари.
Новата структура обединява Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), Сдружение на обединенията в автомобилния транспорт (СОАТ), АЕБТРИ и Сдружението на международни превози. В БАСАТ членуват над 400 компании, а в СОАТ - 340.
Говорителят на БАСАТ Росен Димитров отбеляза, че с подписването на учредителния договор се слага край на разединението в бранша.
Целта на обединението е браншът да защити интересите си и да поеме част от функциите, които в момента се изпълняват от автомобилната администрация. Така също ще работи за намаляване на сивата икономика в сектора и ще дава становища по нормативната уредба.
В момента администрацията договаря и разпределя разрешителните всяка година със заповед на транспортния министър. В бъдеще тя само ще договаря броя на разрешителните с Европейската конференция на министрите на транспорта, а новата браншова организация ще прилага методиката за разпределението им и ще има решаващата дума кои компании да получат разрешителните. От транспортното министерство обясниха, че от септември тази година влиза в сила и европейският регламент за обучението на водачите и дотогава браншовите организации се надяват, че ще бъде променен и законът за автомобилния транспорт и този за движение по пътищата. За прилагането на регламента транспортното министерство трябва да приеме и специална наредба.
До миналата година СЕМТ-овете бяха най-апетитната част от транспортния бизнес, защото позволяваха на превозвачите на пътуват без такси в продължение на годината до страните - членки на Европейската конференция на министрите на транспорта. По данни на транспортното министерство през 2008 г. броят на компаниите, ползващи СЕМТ-ове, е намалял от 295 на 237.