"Оргахим"(ORGH)

"Оргахим"(ORGH)

"Оргахим"(ORGH)
Визитка
Основано: 1901 г., наследник на Химически комбинат "Гаврил Генов", като през 1993 г. е преименувано на "Оргахим"
Адрес: гр. Русе 7000, бул. "Трети март" 21
Телефон: 082/ 886222
Отрасъл: Тежка индустрия
Дейност: производство на бои, лакове, лепила
Акционерен капитал: 503 хил. лв.
Изпълнителен директор: Иван Соколов
Водещият в България производител на бои и лакове - русенското предприятие "Оргахим", в което мажоритарен собственик е учреденото в Малта "Уайтбийм холдинг лимитид", е едно от най-търгуваните дружества на българската борса и е сред добрите примери за прозрачно и добро корпоративно управление. Акциите на предприятието бяха сред най-пострадалите от кризата на борсата през последните месеци, като през периода октомври - февруари цената им се срина с над 41% до 490 лв. за брой на последната сесия миналата седмица. Като основна причина за този спад анализаторите посочиха дестабилизацията на световните финансови пазари.
"Оргахим" подържа добро ниво на рентабилност на продажбите благодарение на развитата си търговска мрежа в страната. През миналата година тя увеличи продажбите си с 27% до 123.81 млн. лв., но печалбата на компанията отбеляза спад от 35.1% до 5.12 млн. лв. Като причина за това от мениджмънта на дружеството отбелязаха реализираните инвестиции. През 2007 г. компанията изгради складове в София и Бургас, като разшири и базата си в Пловдив. Наред с това беше внедрена и инсталация за сушене на мокър пясък.
Дружеството погаси окончателно и всичките си задължения към държавата по Закона за уреждане на несъбираемите кредити (ЗУНК), като само за миналата година чрез компенсаторни инструменти бяха платени 9.24 млн. долара и 9.49 млн. лв. Финансирането на погашенията беше извършено както със собствени средства, така и с банкови заеми (задълженията по банкови заеми със срок над 1 година през 2007 г. достигнаха 18.9 млн. лв. при 746 хил. лв. за 2006 г.).
През тази година дружеството ще инвестира в изграждане на магазини и складове в Сърбия, Македония и Албания и ще търси разширяване на позициите си на украинския пазар. По оценка на ръководството новите представителства в трите балкански страни се развиват много добре и ще продължават в тази посока, като се планира да започнат продажби на строителни продукти на украинския пазар. Към момента "Оргахим" предлага в Украйна само индустриални продукти.
На този етап все още не е ясно каква ще е стойността на инвестициите за 2008 г. Проектите са свързани с намеренията на ръководството на компанията да увеличи дела на износа в общите си продажби. През миналата година експортът акумулира 56% от оборота на русенската компания, което беше с 13 процентни пункта над приноса му за 2006 г. Само износът на бои и лакове достигна 4 млн. лв., което е най-високата отчетена стойност досега за тези крайни продукти.
Основните външни пазари за продукцията на "Оргахим" са Турция, Гърция, Румъния, Египет, страни от Централна Европа, Близкия изток и бившите съветски републики, като освен крайни продукти на тях продава още суровини и полуфабрикати. Подкрепа за експанзията зад граница се очаква да осигури и подновяването на едногодишния договор за сътрудничество с румънската "Поликолор", в която "Уайтбийм холдинг лимитид" също е мажоритарен собственик. Решението за продължаването на договора беше взето на общо събрание на акционерите в началото на февруари. "Ползите ще са по-широка гама от продукти и по-голям достъп до външните пазари", заяви Иван Соколов.
През тази година "Оргахим" ще пусне на пазара и нови строителни продукти, които са свързани с топлоизолация. Строителството е един от най-бързо развиващите се отрасли в България, като само през миналата година отбеляза 15 на сто ръст, според доклад на Центъра за икономическо развитие. Той стимулира и силно увеличение на сделките с недвижимите имоти, където оборотът през 2007 г. достигна над 11 млрд. евро.
Очакваните от инвестициите ефекти са увеличаване на производствения капацитет, намаляване на себестойността на продукцията и оптимизиране на логистичната мрежа.
SWOT анализ
Плюсове
Добре развита търговска мрежа
Партньорство и осигуряване на поръчки от румънската Поликолор"
Минуси
Намаляване на способността за погасяване на текущите задължения
Ангажиране на заемни капитали за погасяване на стари задължения
Възможности
Повишаване на производствения капацитет и регионална експанзия
Оптимизация на разходите за материали
Опасности
Поскъпване на суровините
Забавяне на икономическия растеж
Борислав Ников, член на съвета на директорите, "Статус капитал"

"Оргахим" показа добро нарастване на приходите през 2007 г., което обаче беше съпроводено с намаляване на печалбата в резултат на счетоводни операции. Те имат еднократен ефект, но освен това в следващите години ще се проявяват с обратен знак. След преоценката на активите собственият капитал на компанията се увеличи значително, което подобри коефициентите за ливъридж. Дружеството поддържа добро ниво на рентабилност на продажбите благодарение на добрите продажби на дребно в страната. Основен двигател за увеличаване на приходите през последните години са бумът на строителството у нас и преместването на производството от румънския "Поликолор" към русенския завод. В известен смисъл растежът в бъдеще ще продължи да бъде обусловен от влиянието на тези два фактора. Борсовото представяне през 2007 г. беше повече от добро, като акциите поскъпнаха с над 200% и бяха една от причините за силното представяне на BG-40. От началото на тази година не са така розови, но това се дължи в голяма степен на пазарната конюнктура. Резултатите за първото тримесечие на 2008 г. вероятно ще са по-слаби от съответния период на 2007 заради по-студената зима.

Тихомир Каунджиев, финансов анализатор, "Бета корп"

Годишните одитирани данни потвърдиха динамиката в приходната част на "Оргахим". Измерен на база предходната година, ръстът в продажбите достигна малко над 28%, а показателите за рентабилност на компанията следват възходяща тенденция на развитие. Дружеството продължи да инвестира в посока

увеличение на производствения капацитет, като в рамките на годината бяха вложени около 7.8 млн. лв. Въпреки така описаното възходящо развитие на дейността размерът на реализираната годишна печалба беше значително под очакванията на инвеститорите. Негативен ефект върху размера на нетната печалба оказаха значителните разходи, свързани с изплатени отсрочени данъци и амортизационни отчисления. Причина за ръста в амортизациите беше извършената в края на годината преоценка на дълготрайните активи. Дейността на дружеството е експортно ориентирана и влияние върху бъдещите резултати би следвало да окажат конюнктурата на външните пазари и движението на валутните курсове. Мениджмънтът на компанията следва да положи усилия в посока подобряване ликвидността на пазара на акциите на компанията чрез разпределяне на нови акции на база капитализиране на натрупани резерви.