Държавата иска да обедини туристическия бранш в камара

На живо
Заседанието на Народното събрание

Държавата иска да обедини туристическия бранш в камара

Нова идея изникна за обединението на туристическия бранш - да бъде създадена камара, която да е единственият представител на бизнеса и с която държавата ще обсъжда важните за индустрията въпроси. Тази своя идея председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова е споделила преди два дни пред представителите на бранша, които беше поканила на среща. Информацията потвърди самата Крушкова.
Темата за обединението на бранша е болезнена и от години то не може да се случи. Това затруднява диалога между държавата и бранша при решаването за важните за индустрията проблеми.
Идеята за туристическа камара е в нея да влязат всички компании, които работят в туризма, и само така те ще могат да участват в диалога с държавата. Създаването на подобна структура може да стане по модела на строителната камара, каза Крушкова. Членството в нея не е задължително, но камарата поддържа национален регистър, в който всички компании в бранша трябва да са вписани. Дейността й е определена със закон, в който е записано, че "камарата участва в разработването на стратегии, анализи и програми за развитие на строителството и съдейства за изпълнението им".
Създаването на туристическа камара трябва да стане и чрез поправка в Закона за туризма или чрез вписването й в евентуалния нов закон, който е предвидено да бъде създаден.
Засега браншът не заема официална позиция за направеното от Крушкова предложение. Обединяването в единна организация обаче принципно се приема негативно и неведнъж се е проваляло. Според представители на сега съществуващите организации създаването на камара създава опасност от монополизиране на диалога между бранша и държавата.
На срещата с Крушкова са присъствали представители на Съюза на българската туристическа индустрия и Съюза на инвеститорите в туризма. На поканата не са се отзовали от Националния борд по туризъм. От двата съюза изпратиха вчера своите предложения какво трябва да се промени, за да има яснота кои са представителните организации в бранша. Те искат да се спазва Законът за туризма и да се поддържа актуален регистър на хотелите и туроператорите. Искат още в регистъра да се вписват само сдруженията, в които членуват компании от туристическата индустрия. В конфедерацията например сега са включени и обединенията на млекарите и месарите. Предлагат и туристическите компании да членуват само в едно сдружение.
Двата съюза поискаха:
- Съгласно разпоредбите на Закона за туризма да се създаде национален туристически регистър, чрез който да се определи точният брой на регистрираните туроператори и туристически агенти, категоризираните места за настаняване, средства за подслон и заведения за хранене и развлечения и на чиято база да бъдат определени национално представените туристически сдружения
- В Националния туристически регистър да се вписват единствено сдруженията, в които членуват само регистрирани туроператори и туристически агенти и само хотелиери и ресторантьори, собственици на категоризирани хотели и ресторанти
- Всеки хотелиер, ресторантьор, туроператор или туристически агент да членува само в едно национално представено сдружение
- ДАТ да спазва стриктно Закона за туризма и да извърши проверка на вписаните в регистъра сдружения дали действително извършват дейност, свързана с развитието на туризма, и в него членуват юридически лица, пряко развиващи туристически дейности
- СБТИ и СИТ не приемат наименованието Национален борд по туризъм, защото дублира името на Националния съвет по туризъм, създаден по Закона за туризма, и въвежда в заблуждение както българските инвеститори и потребители в сферата на туризма, така и международните ни партньори
- Да спрат изявленията на отделни личности, чрез които се дава публичност на незнайно как получени данни както за броя на българите, почиващи у нас и в чужбина, така и на чуждестранните гости, идващи у нас. ДАТ да информира обществеността чрез медиите за официалната статистика. Самозвани говорители на фамилните си "институти" манипулират публиката, подвеждат инвеститорите и създават лош имидж на българския туризъм
- СБТИ и СИТ искат незабавно да се премине към подготовката и приемането на нов закон за туризма, в който да се отчетат новите реалности на туристическата индустрия и европейските изисквания към българския туризъм.