Прекратяването на концесията за "Тракия" ще се проточи още месец
Пак концесии без конкурс, или до магистрала "Тракия" и назад Бюджетът дава поне 100 млн. лв. за "Тракия" при провал на концесията |
Концесията на автомагистрала "Тракия" от българско-португалския консорциум е пред провал, защото не може да бъде осигурено финансирането за строителството й. Срокът, даден от правителството на "Техноекспортстрой" и португалските компании МSF, "Лена" и "Сомаг" за осигуряването му, изтича на 14 май. Преди Великден представители на консорциума са обявили пред министъра на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов, че не са готови с привличането на средствата. Информираха ме, че не са сигурни, че банките ще им отпуснат финансиране, а без кредити строителството на магистралата не може да започне, каза министър Асен Гагаузов пред "Дневник". Той обясни, че след изтичане на срока на концесионера ще бъде изпратено писмо със запитване дали имат подписани заемни споразумения, а до месец по-късно ще бъде внесено предложение за решение държавата сама да започне изграждането на магистралата. Опитът на "Дневник" в продължение на няколко дни да получи позицията на компаниите се оказа неуспешен.
За строителството на магистралата са необходими 715 млн. евро, като собствените средства са около 90 млн. евро. Прилага се схемата на проектно финансиране. Цялата магистрала трябва да бъде изградена за три години. От "Тракия" остават да бъдат изградени още 117 км между Карнобат и Стара Загора, 48 км от София до Калотина и още 22 км от Северна дъга до околовръстното шосе на София.
Преди месец Гагаузов обяви, че се преговоря с няколко банки, сред които са UBS, Дойче банк и "Голдман Сакс" за отпускане на кредити и българско-португалският консорциум настоява за участието на португалската "Банку еспиритусанту". Експерти смятат, че причината да не се стигне до споразумение с банките вероятно е глобалната финансова криза, която прави финансовите институции изключително предпазливи. Ако държавата трябва да строи сама магистралата, ще са необходими по 100 млн. лв. годишно, поясни тогава Гагаузов.
Пътни специалисти смятат, че едва ли може да се очаква, че при провал на концесията строителството може да започне до края на годината, защото предстои да бъдат обявени търгове за изпълнители. Те подчертаха, че правителството се отказало да компенсира консорциума за недостига на трафик и да дава държавни гаранции.
Съветник на Гагаузов може да оглави ФАР След седмица се очаква да бъде назначен новият програмен ръководител на ФАР в Министерството на регионалното развитие и благоустройство, след като кандидатът се срещне с вицепремиера Меглена Плугчиева. Гагаузов потвърди, че вероятно това ще е съветникът му Валентина Гайдарова. Той предложи зам.-министър Искра Михайлова и Гайдарова да оглави програмата, след като зам.-министър Димчо Михалевски подаде оставка. Пред "Дневник" Михайлова обясни, че личното й мнение е ръководителите на програмите ИСПА и ФАР да са различни и това разделение трябва да се съхрани. |