"Албена"

"Албена"

"Албена"
372 млн. лв. пазарна капитализация
88.6 лв. последна цена за 12 май
150.22 лв. максимална цена за последните 52 седмици
85.20 лв. минимална цена за последните 52 седмици
"Албена"
Борсов код (ALB)
Визитка
Създадена: 1969 г.
Адрес: кк Албена, централно управление
Телефон: 0579/ 6 23 21
Интернет адрес: www.albena.bg
Капитал: 4.273 млн. лв.
Индустрия: туризъм
Последен отчет: 8 май 2008 г., отчет за първото тримесечие
Изпълнителен директор: Красимир Станев
Курортен комплекс Албена е сред основните сини чипове на Българската фондова борса и е един от малкото представители на туристическия бизнес на борсата. Това е и единственият голям морски курорт, който притежава цялата инфраструктура и всички обекти на територията си. В групата на компанията влизат освен обособения комплекс Албена, разположен на Северното Черноморие, и по-малките, но атрактивни комплекси "Бялата лагуна" (публично от лятото на 2007 г.) и бившият Международен младежки център в Приморско - ММЦ "Приморско", което се обмисля да бъде листнато също на борсата.
За разлика от болшинството български морски курорти Албена запазва природните си дадености и на територията му няма свръхзастроеност. Последните няколко години компанията работи по модернизация на хотелите си, но все още има да се работи в това направление, за да може курортът да поддържа ценовия си сегмент. За летния сезон Албена предвижда да инвестира около 40 млн. лв. само в модернизацията на едноименния курорт, както и 100 млн. евро инвестиции в Приморско, за да превърне центъра в модерна туристическа база.
Представянето на компанията обаче все още силно се влияе от сезонността на сектора. През сезон 2007 едноименният курорт отчита 12% по-малко нощувки спрямо лято 2006, като това се дължи на по-малкия брой нощувки във високия ценови клас за сметка на по-ниския. Освен това курортът отчете промяна в структурата на пазара си, като по-голяма част от гостите му през изминалия сезон са били от България, Румъния, Русия и Франция, а тези от Англия и Германия значително се понижават заради спирането на продажбите за тази част на Черноморието от британски и немски туроператори.
Това обуславя и по-ниския ръст на приходите на компанията през последните години въпреки значителното развитие на туристическия бранш. За разлика от повечето големи сини чипове на пазара обаче компанията показва висока норма на печалба, макар и по-нисък ръст на показателя спрямо останалите дружества.
Въпреки това дружеството остава в полезрението на инвеститорите на Българската фондова борса, като високите нива по позицията, постигнати през лятото и есента на 2007 г., се дължаха освен на пазарната еуфория и на очакването на пазарните участници да видят една продажба на "Бялата лагуна". При листването си през лятото на 2007 г. ваканционният комплекс беше оценен на около 100 млн. лв. и се преговаряше за продажбата му, но до момента няма споразумение със стратегически инвеститор.
"Албена" влиза в основните борсови индекси като "Дневник 20" и SOFIX, но все още има място за подобряването на ликвидността и свободно търгуемите книжа на компанията, като се има предвид ниския основен капитал от едва 4.2 млн. лв. и двата основни акционера с над 70% от книжата.
SWOT анализ
Плюсове
Липса на силно презастрояване
Добро местоположение и атрактивни природни дадености
Развитие на допълнителни атракциони
Минуси
Прекратяване на договори с големи чуждестранни туроператори
Сезонност на туристическата дейност
Забавяне на модернизацията на наличната база
Възможности
Гъвкава ценова политика
Препозициониране в бранша
Намаляване на сезонността на приходите чрез диверсифициране на портфейла от предлагани продукти - конферентен туризъм, балнеология и др.
Опасности
Все по-силна конкуренция в туристическия сектор както на местно, така и на регионално ниво
Конкуренцията на пазара на квалифицирана работна ръка
Мнения
Васил Василев, финансов анализатор, "Карол капитал мениджмънт"
Следваната фирмена политика през последните години, която предпази курорта от презастрояване, ще донесе позитиви за компанията, като я отличи сред останалите ни черноморски курорти. В случай че мениджмънтът успее да осигури необходимото финансиране за изпълнение на амбициозната си инвестиционна програма, курортът вероятно ще се превърне в един от най-модерните и предпочитани по българското Черноморие. Основен риск в тази посока е фактът, че до голяма степен изпълнението на инвестиционната програма зависи и от успешните публични предлагания на дъщерните дружества, стопанисващи курортните комплекси "Бялата Лагуна" и ММЦ "Приморско". "Албена" ще бъде един от основните бенефициенти от евентуалното успешно прилагане на националната стратегия за устойчиво развитие на туризма, в случай че успее да затвърди позициите си на луксозен черноморски курорт, каквато очевидно е целта на мениджмънта с оглед на обявените планове за отварянето на петзвездни хотели с общо над 1000 легла до няколко години. Въпреки отличните перспективи остават проблемите, свързани с високото ниво на задлъжнялост и необходимостта от крупни инвестиции с цел привеждане на остарялата материална база във вид, отговарящ на високите изисквания на таргетираните групи клиенти.
Тихомир Каунджиев, финансов анализатор, "Бета корп"
Сам по себе си моделът на развитие на Албена е своеобразен еталон за устойчиво развитие на туристическата дейност в страната. Курортният комплекс е сред малкото, които успяха да не допуснат безразборно презастрояване, с което да отблъснат чуждестранни туристи. Бизнес стратегията на дружеството предвижда развитието на хотели от висока категория, с което се цели привличане на по-високоплатежоспособни гости в сравнение с досегашните. Така прилаганата бизнес концепция благоприятства нивата на рентабилност през последната календарна година. Изминалият летен сезон беше добър за курортното дружество, което отчете 25% по-висока годишна консолидирана печалба. Въпреки това то реализира сравнително ниски нива на възвращаемост на собствения капитал - фактор, ограничаващ инвеститорския интерес спрямо акциите на компанията. Очакванията на специалистите от бранша са за отлив на традиционните германски и скандинавски туристи и сериозни проблеми в осигуряването на кадри. Това в комбинация с негативните инвеститорски очаквания за новия летен сезон са фактори, които ще окажат влияние върху борсовото представяне на компанията.