Социалните мрежи - в търсене на бизнес модел

Социалните мрежи - в търсене на бизнес модел

Социалните мрежи - в търсене на бизнес модел
Едва ли някой ще оспори факта, че феномен №1 в онлайн пространството през последните година-две са т.нар. социални мрежи. Facebook, MySpace, по-професионално ориентираната LinkedIn, както и още над осемстотин подобни сайта ежедневно привличат милиони потребители.
Въпреки това анализатори не спират да сравняват това последно постижение на уебикономиката с печално завършилия дотком експеримент. Основната причина за това е, че социалните мрежи продължават да търсят свой работещ бизнес модел, защото
милионите потребители не означават милиони печалба.
Затова и основният въпрос, който бива задаван всеки ден в хайтек средите, е как потребителите да бъдат превърнати в печалба. Или кога Facebook или другите социални сайтове ще трансформират като цяло високата си пазарна оценка в реални печалби за компаниите собственици.
Не е тайна, че през последната година големите в бранша полудяха по социалните мрежи. Гиганти като Microsoft и News Corp. например инвестираха сериозни суми съответно във Facebook и MySpace. В резултат тези сайтове не само се превърнаха в христоматийни примери как да бъде организиран и построен един модерен съвременен уебсайт, но и в компании, оценявани за милиарди долари.
И тук отново се появява въпросът как тези сайтове ще върнат инвестираните в тях средства и ще започнат да носят на собствениците си не само поредните хиляди потребители, но и реални печалби. Има ли начин да се изкарват пари от един социален или професионален сайт. Този въпрос със сигурност не излиза от главите на стотици мениджъри в Силиконовата долина.
Като цяло MySpace е давана за пример като успешна и печеливша компания. Анализаторите в този сектор предвиждат печалбите да нараснат от 700 млн. на 800 млн. долара за фискалната 2008 г. Освен на онлайн реклами
сайтът разчита на някои услуги,
които предлага на своите потребители. Миналия месец MySpace се договори да си партнира с гигантите на музикалната сцена Sony BMG, Warner и Vivendi Universal. В резултат оплетените в мрежата повече от 117 млн. потребители ще могат да си купуват онлайн билети за концерти.
Наскоро от социалната мрежа, създадена през 2003 г. и закупена от медийния магнат Рупърт Мърдок две години по-късно за близо 600 млн. долара, анонсира новата си услуга MySpace Music. Тогава Крис ДеУлф, съосновател и директор на MySpace, заяви пред някои онлайн медии, че MySpace Music е разработена върху "бизнес модел, който е толкова фантастичен, че ще компенсира загубите на музикалните компании, причинени от прогресивно намаляващите легални продажби на албуми".
Като част от търсенето на успешен бизнес модел може да се разглежда и проектът, който MySpace започна миналото лято. Става дума за внедряването на софтуер, който проследява профилите на потребителите на социалната мрежа с цел да им предоставя реклами, скроени по техните интереси. Друг източник на доходи, на който разчитат социалните мрежи, са продажбите на мелодии за мобилни телефони.
Тук обаче е моментът да споменем, че нерядко потребителите са притеснени да споделят лична информация, когато се регистрират в подобни мрежи. Известно е, че присъединяването към професионална или социална мрежа изисква потребителят да предостави лична информация, което буди притеснения.
Преди време Facebook обяви, че възнамерява да предостави напълно свободен достъп до профилите на своите потребители, за да са достъпни за търсачките. В момента само регистрираните или поканените от член на сайта могат да преглеждат профилите на другите потребители. Има и некоректни в информацията, която предоставят за себе си. Фактори, които объркват софтуера за проследяване на интересите и точно таргетиране на рекламите. Въпреки това стотици рекламодатели се включиха в проекта HyperTargeting на MySpace. Между тях и гиганти от ранга на Toyota.
Facebook често предизвиква
противоречиви коментари за бъдещето си
Въпреки това мрежата, която вече четири години е на пазара, се надява през 2008 г. да удвои приходите си до 300 - 350 млн. долара. Наблюдатели посочват за сравнение данните за Google. На четвъртата година от своето съществуване вездесъщата търсачка е увеличила петорно своите приходи до 440 млн. долара.
Бизнес моделът на Facebook разчита на продажбите на рекламни банери на базата на споразумение между социалната мрежа и Microsoft. 70-те милиона регистрирани потребители също са подложени на таргетирана рекламна атака. Имат и възможност да пазаруват виртуални подаръци. На практика топ мениджмънтът на мрежата разчита както на малки местни рекламодатели, така и на големи компании с утвърдени имена и традиционно сериозни рекламни бюджети.
LinkedIn, професионалната бизнес мрежа, в която са регистрирани топ мениджърите на 500-те най-големи корпорации, се радва на стабилно развитие през петте си години на съществуване. Бизнес моделът на сайта е базиран на продажба на рекламни банери, абонаменти, платени обяви за работа, корпоративни продажби.
Прогнозите на експертите са, че през тази година онлайн рекламният пазар ще достигне 50 млн. долара. Сериозни суми, част от които със сигурност ще отидат в социалните мрежи. А какво ще се случи, ако се сбъднат прогнозите, че броят на социалните мрежи от около 850 днес нарасне за една година до 250 000?