"Кей Джи маритайм шипинг" е купувачът на БМФ

"Кей Джи маритайм шипинг" е купувачът на БМФ

Правителството определи единствения кандидат за покупката на Параходство "Български морски флот" консорциума "Кей Джи маритайм шипинг" за купувач на 70% от дружеството. Вчера министрите одобриха и параметрите на сделката, която ще се окаже и най-голямата в мандата на кабинета.
Цената е 440.1 млн. лв., като тя имаше най-голяма тежест при оценка на офертите. Транспортния министър Петър Мутафчиев коментира, че тя е максимално възможната, а според консултанта "Прайсуотърхаус Купърс" средната пазарна цена за подобни сделки е 600 млн. лв., като се има предвид състоянието на пазара. Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Тодор Николов поясни, че трябва да се отчита глобалната финансова криза, която ще намали потенциала на инвеститорите. Това е третата голяма сделка в транспорта след тези за Българско речно плаване" и "България ер", изтъкна транспортният министър. Те бяха купени от компании, контролирани от варненската икономическа група ТИМ.
"Кей Джи маритайм партнърс" притежава 70% в консорциума, останалите са на "Адванс пропъртис", собственост на Кирил и Георги Домусчиеви, които притежават "Биовет Пещера". В "Кей Джи маритайм партнърс" 99 на сто държи немският корабен чартьор "Мартрейд шипинг анд транспорт", регистриран в Дюселдорф, а останалият процент е на индийския корабен мениджър "Акорд шип мениджър".
Премиерът Сергей Станишев изтъкна, че купувачът е солидна германска компания. Важно е БМФ да се управлява от отговорни собственици, допълни той.
Средствата по сделката ще постъпят в Сребърния фонд, заявиха премиерът и транспортният министър. Законът за него все още не е приет от парламента, но предвижда 50% от приходите за приватизацията да постъпват там. Това е и първата приватизационна процедура, в която се дава възможност на собственика да придобие миноритарния пакет.
Според стратегията за раздържавяването на БМФ трийсетте процента, които сега остават собственост на държавата, ще бъдат предложени на новия собственик след пет години, при условие че е изпълнена инвестиционната програма за този период (372.5 млн. лв.) и няма установени нарушения по приватизационния договор.До заключителния етап на процедурата за БМФ агенцията допусна само един кандидат, който има право да подаде окончателна оферта - консорциум "Кей Джи маритайм шипинг". Документи за допускане в конкурса подадоха още две компании - гръцката Chartworld Shipping Corporation и кипърската Essar Shipping&Logistics. По различни причини обаче те не покриха предварително определените от стратегията критерии и не бяха допуснати от АП. Мотивът на ведомството, с който допусна консорциума до участие, беше, че посочените в индикативната оферта инвестиции са по-големи от очакваните и гарантират постигането на поставените в стратегията цели. Ден преди агенцията да обяви решението си за избора на консорциума, бе пребит адвокатът Светлин Стойнев, който учреди дружеството "Кей Джи маритайм шипинг" и дори доскоро бе притежател на 99 на сто от фирмата, а другият собственик, Явор Иванов, купи документацията за участие в конкурса. Интерес към процедурата беше заявен от 23 компании.
Параметрите на сделката
Покупка на 70% за 440 млн. лв.
Инвестициите 779.8 млн. лв. за 10 години
Вложения за първите пет години - 372.5 млн. лв.
Намаляване на персонала с 9%
Опция за продажба на останалите 30% след 5 години