Петролът проби $130 за барел

Петролът проби $130 за барел

Петролът проби $130 за барел
Цената на петрола в сряда удари нов рекорд - над 130 долара за барел, регистрирайки почти двойно поскъпване за последните 12 месеца. Паниката на борсите, дошла от опасенията за дългосрочен дефицит на пазара, наду дори цените на фючърсните договори за доставка на нефт след 8 години.
В България превозвачите вече реагираха с протестни действия на ефекта от поредния ценови галоп. Автобусните фирми са първите, които не издържаха на натиска и обявиха, че билетите ще поскъпнат, засега с 5 до 10%. В същото време работодателите и синдикатите не успяха да постигнат компромис за ръста на заплатите в частния сектор на фона на растящата инфлация заради скъпите горива и храни. По данни на Европейската комисия, цитирани от "Файненшъл таймс Дойчланд", България е на първо място в съюза по темп на повишаване на цените на хранителните стоки. Експерти от Брюксел са го определили като "ценови шок" и препоръчват на българското правителство да вземе незабавни мерки в подкрепа на бедните и пенсионерите.
Само за ден на борсата в Ню Йорк цената на петрола скочи с повече от 3 долара до 132.08 долара за барел. С толкова се повиши и цената на сорта брент в Лондон, стигайки 131.40.
Данните за САЩ от в сряда за намаляващи запаси от нефт, растяща невъзможност на рафинериите да отговорят на търсенето и поевтиняващ долар само влошиха ситуацията. Петролът с доставка чак за декември 2016 г. се търгуваше за 142 долара за барел. Това е едва 10 долара над сегашните нива, а прогноза на банка "Голдман Сакс" вече посочи, че тази цена може да бъде достигната още тази есен, а нивото от 150-200 долара - до края на 2009 г.
Пол Санки, анализатор в Ню Йорк за Дойче банк, коментира пред агенция "Блумбърг", че нищо не може да се направи, докато не бъде достигнат "прагът на болката", който е 150 долара за барел. Чак тогава цени от 5-6 долара за галон бензин в САЩ ще охладят търсенето и ще плъзнат петролния пазар към рецесия, допълва и Рик Мюлър, директор в американската Energy Security Analysis, според когото "ОПЕК си играе с огъня".
Представители на ОПЕК категорично заявиха, че няма да обсъждат увеличение на доставките си поне до септември, че пазарът е добре запасен с петрол, а цените се движат нагоре от спекулантите. Според данни на американския петролен дистрибутор "Петролоджистикс" през май организацията е увеличила доставките със 700 хил. барела дневно в сравнение с април.
Също в сряда пред американския Сенат шефове на големи петролни компании посочваха твърде широки граници на цената, над която започват да печелят. Според "Роял Дъч Шел" печалбата им започва над 35-65 долара за барел, докато от "Шеврон" и "КонокоФилипс" говориха за 90 долара.
В България автобусните превозвачи първи не успяха да издържат на натиска от поскъпването на горивата, които формират между 50 и 60% от цените на билетите. От неделя една от най-големите превозвачески компании - "Етап Адрес", ще вдигне цените от 5 до 7%, съобщи изпълнителният й директор Галя Топалова. По думите й, за да се компенсира поскъпването на дизела, увеличението трябва да е поне 30 до 40%, но това ще направи автобусните превози неконкурентни на БДЖ. През следващата седмица и "Юнион Ивкони" ще продава с 5 до 10% по-скъпи билети в зависимост от дестинацията, за международните превози увеличението ще под 5%, каза шефът на компанията Ивайло Константинов. Корекция в цените обмисля и "Карат С". Анализите продължават, но ще има направления, в които повишението ще надхвърли 10%, обясни собственикът на компанията Миролюб Столарски.
В бранша очакват да започне и постепенно поскъпване и на тарифите за превоз на товари, които все още се задържат заради силната конкуренция. Заради горивата корекцията трябва да е с 30%, но ще ни направи напълно неконкурентоспособни, пресметна председателят на Съюза на автомобилните превозвачи Ангел Попов.
Автобусните превозвачи се оплакаха от конкуренцията на железниците, които държавата подпомага, за да поддържат ниски цените на билетите. БДЖ получава всяка година пари от бюджета за извършване на т.нар. обществена услуга, свързана с превоза на пенсионери, ученици и студенти, които ползват намаление при пътуванията. Засега жп превозвачът няма да увеличи цените и ще изчака поскъпването на тока от 1 юли, обясниха от дружеството.
Също в сряда работодателите и синдикатите проведоха поредния неуспешен кръг от преговори за увеличението на заплатите през тази година. Бизнесът предлага диференцирано увеличение на трудовите възнаграждения - по-голямо за по-ниските заплати и по-голямо за високите, синдикатите тръгнаха със 17.5% за всички. Не сме обсъждали конкретни числа, коментира срещата в сряда пред "Дневник" зам.-председателят на Българската стопанска камара (БСК) Дикран Тебеян. По думите му и двете страни са направили компромиси, но няма кой знае какво сближаване. До понеделник, когато работодателите и синдикатите ще се срещнат отново, ще се анализират предложените нови варианти, но бизнесът държи на диференцираното увеличение. Ако до края на май не се споразумеем, преговорите стават безсмислени, коментира зам.-председателят на КНСБ Пламен Димитров. Синдикатът вече обяви, че се подготвя за национална стачка на 3 юни.
Пред медиите председателят на БСК Божидар Данев попита кое от предложенията е социално - на синдикатите или на работодателите. "Искат социалното разслоение да го направят още по-високо ли", добави той. Коментирайки нагласите на бизнеса за увеличението на заплатите и разликите с исканията на синдикатите, Данев напомни, че държавата също е работодател, при това най-големият единичен, и не би било зле да даде пример с възнагражденията в бюджетната сфера.
Преди синдикатите представителите на бизнеса се срещнаха с министри и депутати от БСП, на която управляващите им разясниха решенията от "Катарино". Национално представителните работодателски организации ще увеличим значително минималните осигурителни прагове в туризма, строителството и търговията, тъй като там реалните заплати са по-високи от декларираните, каза председателят на БСК Божидар Данев. Основната тема е станало изсветляването на "сивата" икономика, в което по думите на бившия вътрешен министър, а сега депутат Румен Петков е постигнат сериозен резултат през последните години.