"Хюндай финанс" върви към ликвидация заради световната криза

"Хюндай финанс" върви към ликвидация заради световната криза

Кризата на финансовите пазари в глобален мащаб взе първата си жертва на българската борса, след като в петък фондът за секюритизация на вземания "Хюндай финанс" АДСИЦ обяви, че има намерение да прекрати дейността си заради невъзможността да набере ресурс за инвестиционните си проекти и дейността си. Ликвидацията ще стане, ако акционерите на компанията одобрят предложението на ръководството на предстоящото общо събрание (ОСА) на 9 юли.
Мотивите на мениджмънта на дружеството са свързани с влошените условия на международните финансови пазари, което прави невъзможно планираното издаване на облигации при изгодни лихвени равнища и затруднява набирането на капитал чрез борсата. "Хюндай финанс" искаше да емитира шестгодишни облигации за 20 млн. лв., по които да предоставя фиксирана лихва от 6.5%. Това обаче сега на фона на повишаващите се основни лихви в Европа изглежда непостижимо. Дружеството няма да успее да реализира своята инвестиционна политика и затова съветът на директорите смята, че то трябва да бъде прекратено, се казва в мотивационния доклад на мениджмънта, като се уточнява, че печалбата, която се формира от маржа между лихвения процент по закупените вземания и този по заемното финансиране, би се свила до нива, които обезсмислят съществуването на бизнеса.
Нещо повече - в доклада си ръководството предупреждава, че на фона на лошите пазарни условия бизнесът със секюритизация на финансови активи се превръща в един значително по-рисков сегмент. "Не смятам, че има риск за целия сегмент и на тези дружества трябва да се гледа поотделно", контрира Прокопи Прокопиев от ръководството на "Фонд за енергетика и енергийни икономии-ФЕЕИ" АДСИЦ, който също оперира като дружество за секюритизация на вземания. Той даде за пример проектите за енергийна ефективност, към които интерес проявяват големи международни институционални инвеститори като Европейската банка за възстановяване и развитие и които са изключително перспективни за вложения.
Експертите на борсата също изразиха съмнение, че кризата може да се отрази негативно на публичните компании. "Повечето дружества на борсата са във фаза на силен ръст, което компенсира свиването на маржовете на печалба", заяви Петко Вълков, управляващ директор на "Бенчмарк асет мениджмънт".
"Хюндай финанс" получи лиценз от Комисията за финансов надзор през март миналата година. Мажоритарен акционер в дружеството е вносителят на автомобили и части "Хюндай" за България - "Индустриал комерс". Основната дейност на фонда е секюритизация на вземания по сключени от "Индустриал комерс" и "Хюндай лизинг" договори за лизинг на автомобили с марката "Хюндай". Активите и собственият капитал на компанията надхвърлиха 1 млн. лв. към 31 декември миналата година, а
печалбата достигна 97 хил. лв.
Фондовете за секюритизация на вземания към септември 2007 г.
Дружество  Собствен капитал (хил. лв.)  Активи (хил. лв.)
"Капитал Директ -1" АДСИЦ 1000 1000
"Кепитъл мениджмънт"АДСИЦ 4374 70 924

"ХипоКапитал" АДСИЦ
620 620
"Трансинвестмънт"АДСИЦ 1043 11 129
"Фонд за енергетика и енергийни икономии-ФЕЕИ" АДСИЦ 723 7968
"Алфа кредит" АДСИЦ 1018 
1077
"Хюндай финанс" АДСИЦ  
1036 1048
"Улпина" АДСИЦ
577 3289
Източник: КФН