"Епъл" показа новия "пъргав" и два пъти по-евтин iPhone

На живо
На живо: Премиерът и министри обсъждат водната криза

"Епъл" показа новия "пъргав" и два пъти по-евтин iPhone

След цял ден спекулации и трескаво очакване на журналистите компанията "Епъл" показа новото поколение на прочутия си телефон Айфон (iPhone).
Той е хибрид между първия модел, който до края на годината ще се продава в 52 държави по света, и прочутия плеър iPod, но е по-тънък, черен, с по-бърз (2.8 пъти) достъп до интернет, GPS, сателитни и пътни карти и работи като трето поколение мобилен телефон (3G).
"Той е впечатляващо пъргав", заяви главният изпълнителен директор Стив Джобс на продължаващата и в момента премиера в Сан Франциско. Той допълни, че iPhone 2 ще е по-достъпен от първия модел и ще се продава от 11 юли. Цената за Северна Америка на 8-гигабайтовият вариант ще е 200 долара (300 долара за 16-гигабайтовия), при положение, че първият модел стартира от почти три пъти по-висока цена и сега се продава за $400.
Експертите обаче са по-скоро сдържани и дори разочаровани. От една страна изглежда добре, че от ексклузивен, iPhone става масов продукт. Но Майкъл Арингтън от влиятелния блог TechCrunch предупреждава, че предстои сериозна битка за пазарна ниша извън САЩ - в страната "Епъл" държат 20% от сегмента на смарт-устройствата, но в света той е едва 5%. Арингтън се чуди как ще се поддържа толкова ниска цена без да пострадат приходите.

Пред Би Би Си анализаторът Джон Дилейни от IDC разочаровано коментира, че за него по-важно е какво не е iPhone 3G, отколкото какво е казал за него Стив Джобс. "Всеки знаеше, че ще е 3G и ще има GPS", казва Дилейни.
Излезлият на пазара едва преди година iPhone вече е закупен от близо 6 милиона потребители по цял свят. Според анализаторите продуктът е определящ за посоката на акциите на компанията и се е превърнал в третия й стълб след компютрите "Макинтош" и iPod.
Една от любопитните добавки е т.нар. акселерометър, благодарение на който iPhone автоматично превключва изображения от вертикален към хоризонтален формат само при завъртането на самия телефон.В името на пестенето на енергия са монтирани "интелигентни" сензори. Благодарение на тях яркостта на екрана се нагажда според силата на околната светлина, а при вдигане на iPhone към ухото при разговор, екранът веднага се изключва.
Според информацията от сайта на "Епъл" след малко повече от месец в Европа новото устройство ще се предлага в Австрия, Белгия, Дания, Финландия, Франция, Германия, Ирландия, Италия, Холандия, Норвегия, Португалия, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания.
Световните агенции посочват, че първите реакции на форума на Епъл в Калифорния са били позитивни най-вече заради ниската му цена, която го прави много достъпен.
Ниската цена на новия айфон е постигната и благодарение на субсидия от AT&T - единственият оператор с права да го продава и обслужва в Америка. Засега не е ясно с колко точно телекомът подпомага купувачите на устройството. В понеделник AT&T съобщи, че поради тази операция ще намалеят приходите й през 2008г. и 2009г. и първите реални резултати от айфон-2 ще се усетят през 2010г.

Според новите условия AT&T няма вече да плаща на "Епъл" месечна такса върху услугите, както е с първия айфон. Кенет Дюлейни от компанията "Гартнър" коментира, че това е много изненадващ ход и говори само за едно - че айфон-2 е смятан за толкова "гореща" стока, че дори гигант като AT&T не е имал възможност да преговаря.

От телекома обаче правят друга маневра, най-вече защото смятат, че потребителите на 3G телефона ще са предимно хора на бизнеса, ползващи интернет и електронна поща в движение. Айфон-2 излиза по магазините на AT&T на 11 юли с двугодишен договор за абонамент.

Предвидени са наказателни такси за всеки, който не си включи устройството до 30 дни - целта е да намалеят потребителите, които си купуват айфон, декодират го и се включват в друга мрежа.

Поскъпва и таксата за пренос на данни - от $20 на $30. Корпоративните клиенти ще плащат за тази услуга 45 долара. Това е допълнение към основните планове за обслужване, най-евтиният от които е за $40 на месец.
Някои технически параметри:
Височина – 115.5 мм
Ширина – 62.1 мм
Дебелина – 12.3 мм
Тегло – 113 грама
Дисплей: 3.5-инчов (диагонал), мултитъч; резолюция 480 на 320 пиксела при 163 ppi; поддържа едновременно няколко езика и шрифта 
Аудио: 20Hz - 20,000Hz; поддържа формати AAC, Protected AAC, MP3, MP3 VBR, Audible (1, 2 и 3), Apple Lossless, AIFF и WAV 
Цвят:
- Черен - 8GB
- Черен/бял - 16GB
Операционна система - iPhone OS 2.0
Мобилен и безжичен стандарт:
- UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
- GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
- Wi-Fi (802.11b/g)
- Bluetooth 2.0 + EDR
Камера: 2 мегапиксела
Батерия и захранване:
Литиево-йонна, захранвана през адаптер или от компютъра през USB порта
Време за разговори:
- До 5 часа в 3G
- До 10 часа в 2G
- Режим изчакване до 300 часа
Време за интернет:
- До 5 часа през 3G
- До 6 часа през Wi-Fi
Гледане на видео: до 7 часа
Слушане на записи: до 24 часа
Кой ще го продава в Европа

O2 - Великобритания и Ирландия

Orange - Австрия, Португалия, Швейцария, Франция, Люксембург, Полша, Румъния, Словакия

Swisscom - Швейцария

Telecom Italia - Италия

Telefonica - Испания

TeliaSonera - Дания, Финландия, Норвегия, Швеция, Естония, Латвия, Литва

T-Mobile International - Германия, Холандия, Австрия, Чехия, Унгария, Полша, Словакия

Vodafone - Италия, Португалия, Чехия, Гърция, Турция

Източник: "Епъл"