СВЕТЪТ В ОЧАКВАНЕ НА iPhone МАНИЯ 2.0

Няма съмнение, че тази седмица една технологична новина доминира в световен мащаб. Точно след месец най-верните фенове на Apple (и на щатския оператор AT&T) ще държат в ръцете си новия iPhone. Новината съобщи, както обикновено, лично президентът и основател на Apple Стив Джобс на годишната конференция на компанията WWDC (World-Wide Developers Conference) 2008.
В момента, в който в началото на седмицата в Сан Франциско Джобс каза, че компанията ще отбележи наближаващия първи рожден ден на iPhone с нов вариант на ново ниво, анализаторите се втурнаха да предричат "експлозия на продажбите" и ново поколение "iPhone мания 2.0". Една от основните причини е резкият завой на новата версия на хитовия интелигентен телефон към бизнес потребителите.
Ако си припомним истерията по разпространението на първите смартфони на Apple миналата година, трябва да споменем, че критиките тогава основно се въртяха около бизнес функционалностите или по-скоро около липсата на такива в сравнение с други модели смартфони. Пречка за по-масовото навлизане на безспорно атрактивния iPhone основно в Европа беше и фактът, че не поддържа разпространената на Стария континент 3G технология, а EDGE, която въпреки че също е от трето поколение мобилна мрежа, е по-бавна.
Накрая, първите модели, появили се миналата година на пазара, се оказаха скъпи дори за представителите на бизнеса. Масовият вариант с 8 GB памет тръгна на цена от 600 долара. Спомням си за едно публикувано тогава гласуване от silicon.com, според което босове на компании бяха сравнително единодушни, че цената е прекалено висока дори за бизнеса.
Представеното тази седмица устройство,изглежда, целенасочено отговаря на всички бизнес забележки. Отзад напред -цената е в пъти по-ниска. Вече споменахме, че първите апарати се продаваха за 600 долара, последната цена за 8 GB е 400.
Е, най-заклетите фенове на iPhone в Съединените щати ще държат в ръцете си новия модел на 11 юли само срещу 199 долара за 8 GB версията. Двойно по-"паметливият" му събрат (16 GB) ще се продава със 100 долара по-скъпо, или за 299$. Естествено устройството ще се предлага само в пакет с договор със съответния оператор. За Съединените щати избраникът на Apple, споменатият още в началото на този материал AT&T, изисква двугодишен абонамент (и увеличени месечни тарифи за пренос на глас и данни, но за това да му мислят американците).
На тези цени и възможности за легално притежание ще се радват жителите на всички държави, в които оглавяваната от Стив Джобс компания има подписани договори за продажби със съответните оператори. По предварително анонсирания график в първите два месеца след официалната премиера на 11 юли устройството трябва да се появи на пазара на 22 страни. Не се притеснявайте, ако нямате излишни 200 долара, България не е сред тях.
Ако оставим шегата на страна обаче, трябва да кажем, че страната ни на практика не е в плановете на Apple изобщо. След първите 22 страни новият iPhone трябва да се появи в още 48 държави до края на годината. Компанията е сключила договори със 70 оператори в света - сред тях 29 в Европа, 15 в Латинска Америка и осем в Азия. Името на България не фигурира и в този списък. От гледна точка на Европейския съюз ние и Кипър сме единствените държави, подминати от първата вълна на манията 2.0. Само дето за жителите на Кипър има вариант да пазаруват от Гърция и Турция.
Не че сега у нас няма горди собственици на iPhone, въпреки че нито един от трите мобилни оператора няма договор с Apple. Проблемът е, че от компанията са си научили урока от миналата година, когато почти с излизането му на пазара устройството беше "отключено" от сръчни хакери за употреба в неоторизирани мрежи. Сред новите договорни условия за продажба на iPhone е, че устройството задължително ще бъде активирано в момента на покупката още в магазина.
Ако след това не много приятно отклонение се върнем към новия iPhone, трябва да кажем, че наблюдателите оценяват като основно предимство на устройството поддръжката на 3G мрежите и съответно около три пъти увеличената скорост на сваляне на данни.
За някои наблюдатели дори само този факт е достатъчен, за да заявят, че новият продукт на Apple е разработен специално за бизнеса. И в този смисъл се явява истинска конкуренция на популярния в този сегмент BlackBerry например.
За разлика от предшественика си, който сега е на пазара, 3G iPhone може да се свързва с повечето корпоративни системи за електронна поща. Дори поддържа PowerPoint презентациите на Microsoft. Специалистите подчертават и някои от вградените инструменти за управлението на бизнес структури, както и по-бързата интернет връзка, която улеснява работата на бизнес приложенията за пренос на данни.
По данни на изследователите от Gartner за по-малко от една година iPhone е успял да завладее около 20% от пазара на "умни телефони" в Съединените щати. В повечето случаи обаче става дума за продажби към крайни потребители, а не към бизнес клиенти. Като цяло до този момент компаниите оценяваха iPhone като недостатъчно подходящ и удобен като бизнес телефон. Според наблюдателите в момента сме изправени пред нова ситуация. Защото новият 3G iPhone, който ще се появи на пазара след месец, поддържа всички бизнес функции, които предлага и едно BlackBerry устройство.
От гледна точка на бизнес потребителя новият iPhone остава с един минус. Клавиатурата му за разлика от моделите на BlackBerry, Palm Treo, HP или Motorola е виртуална. В което само по себе си няма нищо лошо, стига дизайнерите да предлагаха алтернатива на писането с пръсти по клавиатурата, като в един от моделите на HTC например. Защото независимо от сравнително големия екран, невинаги човешкият пръст успешно замества писалката, особено ако мениджърът Х спешно праща оферта...