КЗК глоби производители на яйца и пилешко месо за картелиране

КЗК глоби производители на яйца и пилешко месо за картелиране

КЗК глоби производители на яйца и пилешко месо за картелиране
КЗК наложи санкции от общо 293 хил лв. на производители на яйца и пилешко месо за забранени споразумения, съобщиха от антимонополния регулатор. Санкцията идва малко след като комисията наложи санкции на няколко компании от застрахователния бранш за картелиране.
Производството е образувано по самосезиране, във връзка със съмнения, че рязкото увеличение на цената на едро на пилешкото месо в началото на месец август 2007 г., се осъществява с активното участие на "Съюза на птицевъдите в България" и "Градус" ООД, гр. Стара Загора, чиито представители съобщават в медиите конкретни прогнози и препоръки относно равнищата на цените на пилешкото месо, като дори оповестяват конкретните моменти, в които цените следва да бъдат увеличени. Санкционираните предприятията са извършили нарушения на чл. 9, ал. 1 от ЗЗК. Комисията постанови прекратяването им.
Комисията е наложила пет имуществени санкции по 30 хил. лв. на "Камчия" АД, "Яйца и птици - Зора" АД, "Хайпро България" ООД, "Славяна" АД и "Пилко" ЕООД. пет санкции по 10 хил. лв. на ЕТ "Ангелов - Иван Ангелов", "Джиев" АД, , "Авес - 94" , "Сиконко агрия" АД, "Гранит-2" ЕООД,
две санкции по 8 хил. лв. на ЕТ "Андил 92 - Андрей Павлов", "Кокоимпекс" ООД,
една санкция от 7 хил. лв. на "Мар - крафт" ООД,
и общо 16 санкции по 5 хил. лв. на ЕТ "Валентин Герогиев - Валдис", "Авис" ЕООД, "Пегемекс трейд" ЕООД, "Дитроникс" ООД, "Каламица" АД, "Овобизнес" АД, "Аеркок" ООД, "Яйца и птици - Ломци" ООД,  ЕТ "Долис - Георги Цолов", "Трудово" ЕООД, "Градус - 1" ООД, "Птицекланица" АД, ЕТ "Ангел Димитров - Ганит" и Сдружение "Съюз на птицевъдите в България".
КЗК глоби застрахователния бранш с 2.45 млн. лв. заради картел

Иван Ангелов: Изключено е да има съгласувани цени

Председател на Националния борд яйца и птици и собственик на компанията "Градус"

Пилешкото месо поскъпва заради фуража
Проучването обхваща периода 2002 – 2007 г. и разглежда два основни пазара: производство на яйца и производство на пилешко месо. Събраните многобройни, вкл. и писмени, доказателства сочат, че "Съюза на птицевъдите в България", като браншова организация, е организирал срещи между членовете си с предварително поставена явна антиконкурентна цел – координиране и съгласуване на ценовото им поведение. Съюзът е създал комисия и регулярно е организирал срещи по ценовата политика, през целия процесен период, особено активно на пазара на яйцата. Подобно поведение създава възможност за нерегламентиран обмен на чувствителна информация и е предпоставка за ограничаване на конкуренцията.
От събраната информация става ясно, че на пазара за производство на яйца, фирмите са изработили и са се придържали към определен съвместен план за контролиране на пазара, както по отношение на прилаганите цени, така и по отношение на регулиране на обема на производство. Провеждани са мерки за координиране и/или съгласуване на търговското и ценовото пазарно поведение с цел ограничаване, нарушаване или предотвратяване на конкуренцията. Съгласуваното повишаване на цената на яйцата през месеците юни-август на 2007 г. е толкова драстично, че тя е надминала и средно европейските цени.
Що се отнася до пазара на пилешко месо, данните сочат, че в периода 2002- 2007 г. цените на пилешкото месо не са се формирали в условията на ефективна конкуренция. Участниците активно са провеждали срещи, на които обменяли информация отново с цел контролиране на пазара и поддържане на минимални ценови равнища. През 2007 г. (май-септември) се наблюдава едновременно и рязко покачване на цените от всички участници особено изразено при пилешкото месо. Процесът на координация се подпомага и от разпространение на индивидуална ценова информация от най-големите производители на пиле чрез средствата за масова информация. Проведена е нарочна пресконференция по повод затрудненията на птицевъдния бранш при намирането на зърнените компоненти, където се посочва, че от "следващата" седмица на септември цената на замразеното пиле "ще мине 4 лева на рампа и ще гони 5 лв. по магазините".
Икономическият анализ показва, че ръстът на цената на яйцата и пилешкото месо е изпреварвал ръста на цената на фуража. В отделни периоди в рамките на 2002 г. - 2007 г., през които на пазара се е забелязвала тенденция на рязко намаление на цените, срещите между производителите на яйца и пилешко месо са зачестявали, а голяма част от дискусиите са приключвали с препоръки за определяне на минимални цени
КЗК счита, че действията на ответните дружества противоречат на Закона за защита на конкуренцията и са предизвикали неоправдано увеличение на продажните цени на продуктите.
За разкриване и изземване на доказателствата са използвани възможностите на Forensic-лабораторията.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"