И през юли водещи банки увеличили лихви по кредити

И през юли водещи банки увеличили лихви по кредити

През юли се наблюдават нови увеличения на лихвите по ипотечни и потребителски кредити при няколко водещи банки. Това показва проучване на кредитния пазар през юли 2008 г. на финансовия портал "Финсити". Увеличенията при ипотечните заеми са от 0.1% до 0.5%, а при потребителските нарастването е от 0.1% до 1.45%.
При потребителските заеми по-голямо е търсенето на такива в левове въпреки по-изгодните оферти за заеми в евро. "Това се дължи на все още широко разпространеното убеждение, че левът се обезценява поради високата инфлация", коментира Николай Стайков, изпълнителен директор на "Финсити България". Очакванията са през следващите месеци да се засили интересът към потребителските кредити в евро поради по-ниските лихви по тях - разликата в годишните лихви по заем в лева и в евро е от 1.3 до 4%. Например при кредит от 10 хил. лв. за пет години или левовата му равностойност в евро, разликата в общата изплатена сума за петте години започва от 700 и може да достигне и 1500 лв. в полза на еврото при различните банки, посочват анализаторите на "Финсити".
При ипотечните кредити тенденцията е обратна - по-голямо е търсенето на заеми в евро. Търсят се заеми с все по-дълъг срок и максимален процент на финансиране, се казва още в проучването. Промоциите, свързани с фиксирани лихви, или други облекчения в началния период на кредита играят все по-голяма роля при избора.
Те са предпочитани, тъй като кредитоискателите са склонни да плащат по-малки месечни вноски в началото, надявайки се, че в бъдеще доходите им ще се увеличат и така ще могат след края на промоционалния период да предоговорят заема или да посрещнат по-големи месечни вноски, коментират от компанията.
Нараства интересът към продукти за потребители с доходи над средните - таргет група на специалните кредити на банки, предназначени за работещи на високи официални доходи. Кредитите с намаляващи вноски (по-изгодни за изплащане, но с увеличена тежест в началния период) също стават все по интересни.
Значително по-малко от миналата година са промоциите по кредитни карти през тази година, посочват от компанията. Традиционно в месеците преди летните отпуски се засилват рекламите и промоциите за кредитни карти. Тази година обаче липсват намаления на лихвите и бонусите са основно в обратно изплащане на пари при направени покупки. Това се дължи както на оскъпеното финансиране, така и на все по-голямото разпространение на кредитните карти, което увеличава и риска от неплащане на вноски, обясняват от "Финсити".