Богатите също ги заболя от кризата

Богатите също ги заболя от кризата

Имоти за милиони долари като този в Мътълтаун, щата Ню Йорк, губят от стойността си и все по-трудно намират купувачи
Имоти за милиони долари като този в Мътълтаун, щата Ню Йорк, губят от стойността си и все по-трудно намират купувачи

Богатите също страдат от финансовата криза и това я усилва.

За тях вероятно ще е нужно повече време и болката няма да е толкова остра, но вече са налице първите признаци, че кризата подкопава начина им на живот. Те започват да инвестират по-консервативно, да харчат по-малко за лукс и по-рядко да вадят със замах кредитната си карта.

Мнозина са инструктирали икономите и агенциите за частни самолетни полети да търсят по-изгодни предложения, а не да приемат без замисляне ултралуксозни екстравагантни оферти.

Подобна новина може да не интересува хиляди американци, изгубили работата или дома си, но истината е, че когато онези на върха започнат да си правят сметката, това се предава надолу по цялата верига на потребление, обяснява Марк Джюел от "Асошиейтед прес".

Джоузеф ДиРенцо - 38-годишен баща на три деца, напуснал преди две години хедж фонд, за да се занимава с имоти, споделя, че вече усеща натиск по много направления. На първо място го тревожи цената на къщата му в луксозен квартал на Мутънтаун, щата Ню Йорк. Домът съответства на статуса му - 6 спални, 7 бани с вани, ръчно изработени италиански врати, хай-тек охранителна и озвучителна системи и жилищна площ от почти хиляда квадратни метра.

Къщата може да бъде продадена за 7 милиона долара - според него добра цена, когато я сравниш със съседната, за която миналата есен взеха 9 милиона. Въпросът е, че за една година ДиРенцо е свалил цената наполовина, следвайки пазарната ситуация. Сега той се оглежда за по-малък и по-евтин дом, кара по-малко и обмисля да добави кола с хибриден двигател към двата си мерцедеса в отоплявания гараж.

Голяма работа, ще кажете, но трябва да имате предвид, че според проучване от 2006г. на "Муудис икономи" 10% от домакинствата с най-високи доходи дават почти една четвърт от всички разходи. Други официални данни сочат, че при подреждане по доходи горните 20% от домакинствата в САЩ събират почти половината от личните доходи (преди облагането) - дисбаланс, придаващ на богатите особено значение за икономиката.

Потребителските разходи съставляват 70% от БВП на Америка и когато една такава група контролира толкова голям дял, тя влияе и на икономическата активност, създаваща работни места.

Анкети на компанията за маркетингови проучвания "Юнити Маркетинг", наблюдаваща и оценяваният на над 322 млрд. долара пазар на луксозни стоки, сочат 20% спад на покупките в този сегмент през второто тримесечие на годината. До най-ниското си ниво от 5 години насам е паднала нагласата на клиентите да пазаруват лукс хората със среден доход от почти 205 хиляди долара годишно.

Техният избор е различен от този на масово пострадалите американци - колебанието им е да се откажат ли от яхтата, дали да отидеш на поредния търг за стари коли, да наемеш ли частен бизнес-самолет.