Пазарът на пощенски услуги стигна 206 млн. лева
Приходите от пощенски услуги в България за миналата година достигат близо 206 млн. лв. и са нараснали с 24% в сравнение с 2006 г., показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Според експертите на регулатора през последните три години има трайна тенденция годишният ръст на пазара да надхвърля 20 на сто. Това се дължи най-вече на нарасналото потребление на куриерски услуги. Пазарният дял на традиционния оператор - "Български пощи", продължава да пада, като през 2007 г. бележи спад с 3% в сравнение с предишната година и вече е 33 на сто. Пощите обаче запазват лидерска позиция при универсалната услуга. В този сегмент делът им е 97 на сто от всички приходи, като над половината от постъпленията са от пратките до 2 кг, доставяни из страната. През 2007 г. са обработени, приети и доставени над 85 млн. пощенски пратки, а приходите от тях са над 65 млн. лева. Главните им клиенти са държавните ведомства, търговията и финансовият сектор. Въпреки че губят пазарен дял, през 2007 г. "Български пощи" са постигнали печалба 9 млн. лева и не са ползвали компенсации от държавния бюджет.
Засилена конкуренция в сегмента на универсалната услуга се наблюдава само при паричните преводи, където освен "Български пощи" работят още петима оператора - "Тип топ куриер", "Изипей" АД , "Еконт експрес", "Финанс инженеринг" и "Фактор ин", като последните два имат минимален пазарен дял. И през 2007 г. по-голямата част от приходите от пощенски преводи за страната идват от "Български пощи". От останалите оператори най-напред е "Изипей", който предлага услугата от 2005 г. и все още изгражда мрежата си. За да запази лидерските си позиции, основният пощенски оператор предлага изходящи международни парични преводи.
През 2009 г. "Български пощи" ще изгубят привилегията да бъдат единствен доставчик на писмата до 50 грама - т.нар. резервиран сектор, който е 69% от всички пратки. Демонополизацията ще намали приходите на компанията и ще се отрази върху пазарния й дял. Тепърва ще се види как падането на този монопол ще се отрази върху услугата, защото първите частни пощи засега отварят офиси в големите градове и нямат интерес да работят за отдалечените и трудно достъпни райони на страната, където "Български пощи" имат клонове. Мрежата на "Български пощи" наброява близо 3 хил. пощенски станции.
Приходите от неуниверсалната услуга, където попадат куриерски услуги, представляват 68% от пощенския пазар и са нараснали с 27% за една година. Само на куриерските услуги се дължат 83% от приходите на сегмента. На този пазар в момента работят близо 70 фирми, като част от тях обслужват само територията на страната, а останалите доставят услуги и за чужбина. Броят им расте всяка година и конкуренцията между тях се засилва.