Универсалните магазини в Германия са в криза

Веригата за дрехи Син Леферс обяви миналата седмица неплатежоспособност. Водачите на пазара - Карщад и Галерия Кауфхоф също изпитват затруднения. Преди години в Германия имаше следната реклама: "В Кауфхоф има всичко под един покрив". Универсалните магазини бяха притегателната сила на големите градове за хората от провинцията, а от този наплив печелеха и малките магазини.
Системата с всичко под един покрив обаче вече не е печеливша. Отливът на клиенти вече е болезнено осезаем, универсалните магазини са в криза. През 70-те години всяка осма германска марка се харчеше в големите търговски къщи. Пазарният дял на Карщад, Галерия Кауфхоф, Херти и др. възлизаше на 12%, докато днес е едва 3.5%.
Универсалните магазини изпаднаха в криза през 90-те години. Проблемът тогава идваше от конкуренцията на предприятия тип Метро, които предлагаха в покрайнините на градовете поне същото количество стоки, но на по-изгодни цени. Някои фирми като Хортен изчезнаха от пазара завинаги.
Набива се на очи и фактът, че проблемите са не за евтините или скъпите магазини, а за тези, които се намират в средната зона. "Тази загуба на средната зона е нещо, което от 15 години набира скорост. Бавното развитие е най-опасно, защото когато се реализира от засегнатите страни, често е прекалено късно. Имено това се случи с големите концерни, те закъсняха с реакцията си", коментира Марко Ацбергер от Института за изследване на търговията в Кьолн, цитиран от Дойче веле.
Допълнителна конкуренция универсалните магазини получиха от интернет. Ацбергер смята, че те правят добре, като дори не се опитват да свалят цените си, за да победят в двубоя с интернет-търговията, защото краят на този двубой е предизвестен и той не е в полза на магазините.
"Интернетът допълнително усложнява ситуацията. Изобщо германското потребление е много съобразено с цените. Затова и големите магазини не се опитват да привлекат клиенти, намалявайки цените, а правят всичко възможно, за да ги обвържат емоционално - интериор, традиция, уют, подредба и пр. Но това е много скъпо и трудно постижимо, особено що се отнася до всички магазини от една верига", посочва Ацбергер.
Времената за универсалните магазини наистина са трудни и все още няма изгледи за скорошно излизане от кризата.