"Мобилтел" внесе втора жалба срещу БТК

"Мобилтел" внесе втора жалба срещу БТК

"Мобилтел" внесе жалба в Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ по повод нарушения на Закона за защита на конкуренцията от страна на БТК, съобщиха от оператора.
От мобилния оператор смятат, че едно от нарушенията обхваща бизнес оферти на БТК, които обвързват независими една от друга услуги. Според тях   БТК предлага 25 на сто отстъпка от месечния абонамент за тарифен план за достъп до интернет ADSL "Мегабиз", при условие, че клиентът закупи минимум десет SIM карти на бизнес абонаментните планове на мобилния оператор "Вивател".
Другата съвместна оферта на двете дружества обвързва покупката на достъп до интернет чрез ADSL "Мегабиз" с предоставянето на 50 процента отстъпка от месечния абонамент за мобилен интернет достъп "Вивател трафик". Така, за да получат ADSL достъп до интернет при по-благоприятни условия, абонатите на БТК трябва да ползват и електронните съобщителни услуги, предлагани от "Вивател".
От "Мобилтел" смятат, че поведението на БТК е в ущърб и на интересите на крайните потребители, които са лишени от възможността да избират алтернативни предложения на конкурентни оператори.
Според компанията КЗК вече е установила в практиката си, че към момента БТК единствена в страната предоставя услугата ADSL достъп до интернет. В този смисъл компанията има фактическо монополно положение на този пазар и неправомерно отказва достъп до мрежата си на своите конкуренти и поради това те не са в състояние да предоставят самостоятелна алтернатива на този вид интернет услуга, коментират от "Мобилтел".
Като резултат според тях компанията блокира конкуренцията както на пазара на фиксирана и мобилна телефония, така и на широколентов интернет достъп.
Преди около месец мобилният оператор е внесъл и друга жалба в КЗК срещу БТК и "Вивател" по повод обявената съвместна лятна промоция за безплатни разговори "Почивай активно", при която отново се обвързвали мобилни с фиксирани услуги.
През юни Комисията за защита на конкуренцията отхвърли жалба на БТК срещу монопола на мобилните оператори при терминирането, защото не е открила нарушения.

В сигнала си до регулатора телекомът посочи, че средната годишна печалба на "Мобилтел" и "Глобул" от взаимно свързване с фиксираната й мрежа за последните 6 години е 105 млн. лв. За същото време БТК е отчела загуба 240 млн. лв. от асиметрията в цените за терминиране на повиквания.
Становище на БТК Груп във връзка с подадената от Мтел жалба до КЗК

Във връзка с подадената то Мобилтел ЕАД (Мтел) жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) БТК Груп би искала да изрази своето принципно становище. Компанията не може да направи коментар относно конкретни правни твърдения на мобилния оператор, тъй като към настоящия момент официално копие от жалбата не е постъпвало в деловодството на компанията.

БТК Груп винаги се е стремяла да спазва всички законови изисквания в Република България, включително тези на конкурентното законодателство. По тази причина бихме желали да заявим следното:

Всички промоции на БТК Груп са в съответствие с регулаторните изисквания у нас;
Услугите, които предлагаме се предоставят над разходите, свързани с тях;
Всяка от услугите, които предлагаме, се предоставя и необвързано и по този начин не се създават условия за ценови злоупотреби. 

Промоциите на БТК Груп винаги са имали за цел да отговарят на изискванията на клиентите за по-добри цени и по-високо качество на услугите. Всяка една специална оферта е била изцяло потребителски ориентирана, като е предоставяла на клиента допълнителна стойност.

В отговор на твърденията за де факто "монополно положение" на пазара на ADSL-достъп до интернет бихме желали да отбележим, че БТК има сключени и действащи договори за т.нар. "битстрийм достъп", позволяващи на всички конкуренти на телекома да получат достъп но крайния клиент. Наред с това следва да се отбележи, че съгласно последния доклад на КРС, БТК има 22% дял от общия пазар на интернет услуги в България. Тези данни ясно показват, че твърденията за монополно положение на БТК АД на този пазар са безпочвени.

В допълнение на казаното по-горе още веднъж бихме искали да подчертаем, че трайната политика на БТК Груп винаги е била да предлага по-добри услуги на по-добра цена на българските потребители. Аргумент в тази насока е факта, че с появата на Вивател цените на дребно отбелязаха повече от 50 % намаление само за първата година. Този процес продължава и в момента.

По тази причина не е изненада непрестанното тенденциозно обжалване от страна на конкуренти на новите по-добри продукти, които предлагаме за клиента. Това обаче не би могло да доведе до развитие на пазара, а само до нагнетяване на напрежението и отвличане на вниманието на обществото от най-наболелите проблеми в сектора, а именно най-високите цени за терминиране в мобилни мрежи в Европа, които българинът плаща. 

Считаме, че конкуренцията между телеком операторите е здравословна и помага за развитието на пазара и за предоставянето на все по-добри продукти на българския потребител.