Контейнерни терминали за 650 млн. лв. ще се строят във Варна и Бургас

Контейнерни терминали за 650 млн. лв. ще се строят във Варна и Бургас

Контейнерни терминали на обща стойност около 650 млн. лв. ще се построят на пристанищата във Варна и Бургас. Общо 230 млн. евро (450 млн. лв.) от средствата са осигурени със заем от Японската банка за международно сътрудничество, а останалата част ще бъде национално съфинансиране. В края на миналата седмица споразумението за заема беше подписано в Министерския съвет от министъра на финансите Пламен Орешарски и представителя на банката Акихико Коенума.
Срокът за завършването на терминалите е до 2014 г., като с това капацитетът им ще достигне 900 хил. контейнера годишно при настоящ капацитет 140 хил. контейнера.От Министерството на финансите съобщиха, че срокът за погасяване на заема е 25 години със 7-годишен гратисен период. Самият кредит се отпуска в японски йени, а лихвата по него е 1.4% годишно. Заемът е държавен с краен бенефициент Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура", което е собственик и на активите на двата порта. Новите терминали обаче ще се оперират от концесионери, а не от настоящите държавни оператори - "Пристанище Бургас" и "Пристанище Варна".
Споразумението ще трябва да се ратифицира до 30 септември, като Министерството на правосъдието ще трябва да даде специална гаранция, че няма нарушение на законите и процедурите. Едва след това то ще влезе в сила и ще започне да тече срокът за усвояване на средствата. Именно Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" ще изготви тръжната документация за избор на консултант и ще предложи компаниите, които да бъдат включени в кратката листа, като в нея вече има и два кандидата, предложени от японската банка. От банката са препоръчали конкурсът за консултант да се проведе успоредно с конкурса за концесионер на терминалите, а техният избор трябва да е ясен до май следващата година.
Междувременно стана ясно, че заетите в пристанище Бургас служители са с 30% по-малко, отколкото в началото на годината. Това съобщи за "Дневник" изпълнителният директор на порта Аргир Бояджиев. Причината са проблемите на най-големия клиент "Кремиковци", които са намалили с 50% обслужваните товари. Това е наложило актуализиране на състава и от 2000 души в началото на годината в момента той е около 1400 души.
Положителен ефект е оказала нарасналата продукция на завода за горещо валцуване "Промет" в Дебелт, както и добрата реколта от зърнени култури пшеница и ечемик.
Добрата реколта и транзитният превоз на товари към Сърбия и Македония пък са повишили товарооборота и на пристанище Варна и се очаква през тази година той да нарасне с 40% спрямо предходната.