България обмисля контрамерки срещу турските превозвачи
До края на септември българската страна ще наложи адекватни мерки спрямо турските превозвачи, ако двете администрации не обсъдят едностранно въведената пътна такса за българските товарни камиони и автобуси. Това съобщи шефът на изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" Володя Киров по повод таксата от 83 евро, която българските автобуси и товарни камиони плащат от 1 септември при влизане в Турция.
"Таксата противоречи на споразумението, подписано между двете страни през 1977 г., което изключва плащането й при двустранните превози, а само при транзита", обясни още Киров. Българската администрация е предложила на колегите си на 10 и 11 септември спешно да свикат съвместна българско-турска комисия, която да разреши спора. Противоречието възникна през юли, когато като страна - членка на Европейския съюз, България въведе разрешителни за превозите от Турция, Сърбия и други държави извън общността. Генералният директор на турската агенция "Пътища" Талят Айдън обяви, че действията им са в отговор на въведената от 1 юли такса за транзитното преминаване през територията на българската страна.
Българската такса е 83 евро за товарни камиони с три и повече оси и 58 евро за камиони с две оси. С нота от началото на август пътната администрация на Турция е съобщила, че освен пътната такса от 1 септември спира достъпа на български камиони, произведени преди 1992 г. От агенцията не можаха да съобщят каква част от транспортните фирми ще бъдат засегнати от санкциите.
Двете страни отдавна работят по ново споразумение за автомобилните превози, което около 50 пъти е било коригирано от турските им колеги през миналата година, обясни Володя Колев. Затова и транспортната администрация ще настоява за спешно изясняване на споровете, в противен случай ще последват санкции, реципрочни на тези към българските превозвачи.
Много български компании за международни превози се надяваха мярката да бъде отложена заради започналия от неделя Рамазан байрам. Айдън не посочи конкретен размер на турската такса. По-късно в турския печат се появиха съобщения за евентуални 22 евроцента на километър независимо от вида на превозното средство. В крайна сметка реакцията на турската страна се оказа реципрочна на мерките, предприети едностранно от България по-рано. Транспортните компании още отсега калкулират оскъпяване на превозите между двете страни. Това несъмнено ще повиши в една или друга степен цената на стоките, които се внасят от Турция.
Какви ограничения наложи турската администрация
* Такса от 83 евро за еднократно транзитно преминаване
* Такса от 83 евро за двустранни превози на товари и хора
* Забрана за влизане на камиони, произведени преди 1992 г.
* Няма такса за преминаване на лични автомобили