Чужди фирми на опашка за концесията на бъдещ контейнерен терминал

Израелска компания и един от водещите контейнерни оператори, които имат опит в управлението на пристанища, са проявили желание да участват в някоя от фазите на изграждане на новия контейнерен терминал във Варна и изместването на досегашното пристанище Варна-изток. Това каза председателят на общинския съвет Борислав Гуцанов. Срокът за въвеждане в експлоатация на новия терминал, който ще бъде строен заедно с идентичен такъв в Бургас, е октомври 2014 г. Проектите ще бъдат финансирани от Японската банка за международно сътрудничество (JBIC) с 226.14 млн. евро, а останалата част е национално финансиране.
По информация на "Дневник" интересът на чуждите компании е насочен към концесията на новия терминал. Според условията на подписаното на 29 август заемно споразумение между Министерския съвет и JBIC вариантът за формата на концесия, която ще бъде предпочетена за Варна и Бургас, ще бъде ясен през април 2010 г. Едва след това ще се пристъпи към избор на концесионер.
Освен двете компании интерес да участват на някаква фаза в процеса на изместването на пристанище Варна-изток са проявили още унгарски и германски фирми.
Практиката с отдаване на концесия на изградени от държавата терминали се прилага на много места. Подобна схема беше приложена от Румъния в края на 90-те години на миналия век. Тогава държавата изгради изцяло нов контейнерен терминал на 15 км южно от Констанца и го отдаде на най-големия пристанищен оператор в света - Dubai port World (DPW). За по-малко от осем години DPW превърна терминала в най-бързо развиващия се в Черно море и в Европа.
Цялата 2009 г. ще бъде за работно проектиране на двата терминала. Те ще бъдат на пристанище Варна-изток и на Бургас-запад. Параметрите на съоръжението във Варна са дължина на кея 500 метра, ширина 400 м и дълбочина 12.5 м. Това ще наложи драгиране на дъното (издълбаване до необходимата дълбочина). По предварителни оценки във Варна ще се наложи драгиране на около 420 хил. куб.м. Капацитетът на първата част от терминала във Варна - дължина на кея 500 метра, ширина 400 м и дълбочина 12.5 м, ще бъде за около 150 хил. TEU (20-футов еквивалент). Замисълът обаче предвижда кеят да бъде около 1.2 км и тази дължина да бъде достигната постепенно. Това означава значително увеличаване на броя обработени контейнери до 450 хил. TEU. Според прогнози на контейнерни оператори през 2014 г., когато трябва да заработят двата нови контейнерни терминала, в Черно море ще се обработват между между 12 и 14 млн. TEU.
Съоръжението ще заема 160 дка
Новият контейнерен терминал ще бъде реализиран на площ 157 дка срещу варненския квартал "Максуда". Допреди няколко месеца теренът беше общинска собственост и беше заменен за 154 дка на територията на сегашното пристанище Варна-изток, което е държавна собственост. Междувременно на мястото на освобождаващите се терени на Варна-изток ще бъде изградена атракционна зона.