Спарки Елтос

Спарки Елтос

Спарки Елтос
"Спарки Елтос"
Код (SL9)
Създадена: 1961 г.
Адрес: Ловеч, ул. "Кубрат" 9
Телефон: 068 600 550
Интернет адрес: www.sparkygroup.com
Дейност: Производство на електроинструменти за строителството и бита
Изпълнителен директор: Николай Кълбов
103 млн. лв. пазарна капитализация
6.18 лв. последна цена към 19 септември
17.84 лв. максимална цена за последните 52 седмици
6.18 лв. минимална цена за последните 52 седмици
Изтъргувани книжа за последната сесия 4169
Брой сделки за последната сесия 45
"Спарки Елтос" е сред най-големите производители на професионални електроинструменти в страната, който се конкурира на местно и международно ниво с компании като Bosh, Makita и др. Дружеството беше приватизирано през 1996 г. от германската група "Спарки". В момента мажоритарен собственик на компанията е "Спарки груп", в която равни дялове притежават Станислав Пектов и Петър Бабурков. През годините дружеството се наложи с качествена и широка продуктова гама, като набляга на доброто професионално електрооборудване. Последните две години компанията показа и значително подобряване на финансовите си резултати. Средният ръст на приходите достигна 40%, а маржът на печалба се задържа на нива от около 10-15%. Въпреки ръста на приходите си последните две тримесечия дружеството поддържа марж на оперативната и нетната печалба от 15% заради оскъпяването на основните суровини - алуминий, магнезий, стомана и пластмаси, зависими от цената на петрола.
За да оптимизира производителността си с оглед на оскъпяването на суровините, компанията планира преминаване към по-рентабилно производство, като това на акумулаторни електроинструменти с литиево-йонни батерии. В края на май 2008 г. ръководството на "Спарки Елтос" и Sanyo Europe се споразумяха за съвместно производство, като проектът предвижда продажбата на инструменти с такива батерии да достигнат 8-10 млн. евро до края на 2009 г., или около 20-25% от общите приходи според отчета на компанията.
Освен суровинния натиск неблагоприятен ефект върху значителния ръст на компанията би оказало една забавяне в развитието на сектора на имоти, и по-конкретно забавяне на темпа на строителство, който обуславя и потреблението на електроинструменти. Компанията очаква среден ръст на приходите през следващите две години от 25%, сочи последният годишен отчет.
Основна част от продажбите се реализират навън - Западна Европа, а вътрешният пазар заема едва 16%. Компанията дистрибутира продуктите си в чужбина чрез крупни вериги, като в края на 2007 г. се договори с трета английска верига, обслужваща строителната индустрия - Travis Perkins.
"Спарки Елтос" поддържа ниско ниво на задлъжнялост, като в края на 2007 г. делът на задълженията се понижи значително заради проведеното рекапитализиране. Компанията увеличи на два пъти капитала си - първия път, като раздаде безплатни акции на акционерите, с което капиталът беше увеличен от 2 на 14 млн. лв.; втория път, като издаде нови 2.8 млн. акции. Като резултат компанията повиши и възвращаемостта на активите и капитала си последните две години.
Добрите финансови резултати и повишаването на свободно търгуемите акции не останаха незабелязани от инвеститорите. Дълго време компанията беше извън полезрението на инвеститорите на Българската фондова борса, но тези фактори поставиха дружеството сред сините чипове на пазара. Ако в края на 2006 г. то се търгуваше на цена/печалба 3 пъти, то в края на 2007 г. доверието на инвеститорите вече се измерваше в цена/печалба 13. Компанията намери място и с основните пазарни индекси, но беше засегната и от кризата на пазара последните осем месеца. Пазарната оценка на дружеството се понижи с 30% през първото полугодие, което е малко под средния спад на пазара за периода, а в момента се търгува на цена, близка до счетоводната й стойност.
SWOT
Плюсове
Разнообразна продуктова гама и обновяване на портфейла

Сертификати за качество, за опазване на околната среда и за безопасност на труда

Минуси

Нелоялна конкуренция от по-евтини и по-нискокачествени азиатски вносни инструменти

Висока себестойност на продукцията

Възможности
Продължаващ интерес в строителството на търговски и логистични площи

Оптимизация на продуктовата гама с разработването на по-леки, по-рентабилни?????? и по-рентабилни??????? инструменти

Увеличаване на дела на продажбите на вътрешен пазар

Опасности

Забавяне на мащабното строителство и стагнация в имотния сектор

Повишаване на цените на суровините
Александър Маджиров, финансов анализатор, "Алфа асет мениджмънт"
Приходите на "Спарки Елтос" през първите шест месеца на годината запазват ръста си въпреки неблагоприятната конюнктура. Забавянето на пазара на имоти в глобален мащаб на този етап не оказва сериозно влияние върху продажбите на компанията. Чрез сключения договор със Sanyo Europe за съвместно производство на литиево-йонни батерии дружеството диверсифицира продуктовата си гама и намалява зависимостта си от развитието на пазара на недвижими имоти. С успешното увеличение на капитала през 2007 г. "Спарки Елтос" подобри задлъжнялостта си, а с набраните средства ще може да осъществи инвестиционната си програма. Спадът на цената на петрола и алуминия през последните два месеца ще окаже позитивно влияние върху представянето на компанията през третото и четвъртото тримесечие на годината.
В резултат на кризата на финансовите пазари акциите на "Спарки Елтос" бяха сред най-засегнатите на БФБ. Желанието на мажоритара да продаде две компании, контролирани от него, на "Спарки Елтос" АД не беше възприето с възторг от миноритарните акционери, което също допринесе за слабото представяне на акциите. Въпреки това при текущите нива компанията е сред подценените на фондовата борса. Акциите на дружеството се търгуват под счетоводната си стойност, коефициентът P/S е малко над едно, а P/E е 8.46.
Иво Толев, изпълнителен директор, "Ултима капитал мениджмънт"
Развитието на родната марка електро Sparky през последните години ги направи предпочитани пред известни чужди аналози. Благодарение на високото качество и ниските цени имат голям пазарен дял. Продукцията е предимно с инвестиционна насоченост и при икономическия растеж в страната това рефлектира в ръста на продажбите на компанията. Според неконсолидирания отчет за второто тримесечие обемът на продажбите нараства с 50%, а печалбата с 80% спрямо периода за 2007 г.
"Спарки" притежава редица сертификати и непрекъснато обновява продукцията си. С това умело прилага начините за избягване на риска от технологично изоставане поради бързия темп на промени в сферата. Последният пример е договорът за съвместно производство на литиево-йонни батерии със Sanyo, което ще оптимизира нарастващото търсене в сегмента на акумулаторните инструменти. Тези факти са показателни за стабилността и потенциала за развитието на компанията.
Явно средствата от няколкото увеличения на капитала тепърва ще дават своите плодове за акционерите. Добрата политика, умелият мениджмънт и масата иновации, подкрепени от нарастващото търсене на електроинструменти, ще доведат до нови завидни резултати.