Бизнесът се настройва за тежка година

Бизнесът се настройва за тежка година

Организаторите видимо се бяха постарали да придадат европейски вид на изложението с модерните рекламни пана, разположени на различни места из панаирното градче
Организаторите видимо се бяха постарали да придадат европейски вид на изложението с модерните рекламни пана, разположени на различни места из панаирното градче
Компаниите от тежката индустрия се готвят за тежка година, предизвикана от стагнацията на международните пазари и отлива на инвестиции, които се усетиха много преди финансовата криза в САЩ. Това е общото мнение на мениджъри от машиностроителния бранш и химията, които се представят на тазгодишния есенен панаир в Пловдив.
За разлика от останалите отрасли машиностроенето е експортно ориентирано и затова браншът първи реагира на намаленото търсене. До миналата година производителите отчитаха между 10 и 12 процента годишен ръст в продажбите, но още в началото на тази година отливът е съществен. "Ако до края на 2008 г. запазим миналогодишните си продажби, ще бъде постижение при намаленото търсене от началото на годината", обясни Димитър Горанов, технически директор на силистренския завод "Стомана", специализиран в производството на машини за дървообработка.
Подобна е ситуацията и в каростроенето, където до миналата година активно се инвестираше в иновации и създаване на нови продукти. Типичен пример е пловдивският завод "Димекс", който на миналогодишното изложение изненада клиентите с 4-5 нови модификации, докато тази есен инженеринговият екип представя само едно ново изделие.
По оценка на икономическата среда бизнесът в Пловдив се размина с представителите на държавната администрация, присъстващи на форума. Докато министърът на икономиката Петър Димитров се превъзнасяше по "силния инвестиционен интерес и мащабното присъствие" на чужди изложители в Пловдив, предприемачите се притесняваха от нарастващите разходи за енергия и видимо обмисляха нови стратегии за смекчаване удара от предстоящата криза. Пример за това отново е "Стомана" - Силистра, който след спада на продажбите в Европа се насочва към алтернативни пазари като Русия, Африка и Аржентина. Колегите им от "Силома" - Силистра, пък разчитат на партньорствата си в Германия, където реализират уникалните си машини за рязане. Чрез регистрираната си фирма JAESPA те правят нови модификации към машините, които са по поръчка на западните клиенти.
Сигнал за реалния отлив на външните инвеститорите е и броят на изложителите, които тази есен са значително по-малко от 2007 г. Докато през миналата есен панаирът посрещна рекорден брой от 2300 чуждестранни компании, тази есен те са едва 1800.