Анкета
До каква степен руските купувачи могат да компенсират отлива на търсене от Великобритания и кои са новите потенциални купувачи?
Михаил Чобанов, "Бългериън пропъртис"
- Категорично руските купувачи не са в състояние да компенсират загубените английски и ирландски клиенти. Руските клиенти са доста по-плахи, по-взискателни, търсят готови и качествени имоти и не могат да се сравняват с англичаните, които купуваха, без дори да видят имота. Към днешна дата няма кой да ги замести, тъй като в другите традиционни пазари положението също не е цветущо. Страхът от световната криза, която се разрази, подейства като спирачка и доведе до масово отдръпване и на купувачите от Полша и Латвия. Очакваните с надежда румънски купувачи също не дойдоха масово в България, уплашени от спекулативно раздутия имотен балон в тяхната държава. Категорично мога да заявя, че масов гръцки пазар за български имоти няма. Все пак смятам, че световната финансова криза дойде в България навреме дотолкова, доколкото нашият имотен пазар имаше нужда от отрезвяване.
Каква е перспективата пред градове като Русе, Стара Загора и Варна, където има голям брой проекти за молове?
Давид Давидов, "Колиърс интернешънъл"
- В посочените градове наистина има голям брой обявени проекти, абсолютно неадекватен за техния потенциал. В случай на тяхна реализация може да се очаква, че част от тях ще бъдат неуспешни и губещи. Съвсем сигурно е, че някои от тях ще останат незапълнени с наематели, а в някои от случаите можем да бъдем свидетели и на проекти, които няма да бъдат изградени. Съвсем естествено би било такива с по-неконкурентна локация в комбинация с по-късен старт на маркетингови дейности спрямо конкурентите да пропуснат възможности за привличане на стратегически наематели и във връзка с това да не стартират или да забавят строителството.
Какви са шансовете на проектите в застроените курорти, към които няма търсене?
Пламен Андреев, "Планекс холдинг"
- Не само в застроените, но и в незастроените курорти реализацията на нискокатегорийните обекти ще бъде много трудна. След като дори и намалената цена не води клиенти, ясно е, че решението е другаде. Чувствително намалелият брой на потенциалните купувачи ще предпочитат качествените имоти, в готови сгради, с отлична среда и инфраструктура, услуги и занимания, което на практика ще нулира продажбите на зелено. Останалото ще бъде "паметник на българския бум на пазара на недвижимости" и на времето, в което всички се правеха на строители.