Топливо

Топливо

Топливо
"Топливо"
Борсов код (3TV)
"Топливо" е един от най-големите дистрибутори на горива и строителни материали на българския пазар. Компанията се занимава с доставка, съхранение и търговия с газ пропан-бутан, въглища и брикети от внос и местно производство. Търговията с вар, теракота, фаянс, керемиди и изолации оформя бизнеса на дружеството със строителния сектор.
"Топливо" осъществява дейността си в над 380 обекта, от които над 250 търговски бази, магазини, газстанции и други. Базите и другите обекти - недвижими имоти са разположени в 196 населени места. Броят на обектите във веригата й от газстанции и бензиностанции достига 100, като според доста участници на пазара компанията може да последва примера на конкурента "Петрол" и да излезе тази си инвестиции при появата на атрактивна оферта.
Основната характеристика на компанията е сезонността на продажбите й, тъй като отоплителни материали се продават най-вече през зимата и есента. Горивата се продават относително равномерно през цялата година. Строителните материали пък се продават най-вече през топлите периоди - пролет и лято. Заради сезонността основната част от приходите се генерират през месеците юли и август, а най-малка през януари и февруари.
Компанията е ключов компонент в портфейла на холдинговото дружество "Синергон холдинг", което притежава почти 70% от акциите на "Топливо". Тя формира основната част от портфейла на "Синергон холдинг" в областта на строителните материали. Компаниите за строителните материали в портфейла на холдинга държат 30% от пазара в страната по данни на холдинга. Самата "Топливо" е акционер в "Сливенска газоразпределителна компания", където държи над 24% от капитала.
Както повечето публични компании "Топливо" също не можа да устои на отлива на чуждестранни инвеститори от българския капиталов пазар. За първите девет месеца на 2008 книжата на дружеството са се обезценили с 57.2%. Това все пак е малко по-малко от средния спад на сините чипове на борсата, измерен чрез SOFIX.
Характерно за "Топливо" е ниският марж на печалба, която компанията поддържа. Към средата на 2008 г. неразпределената печалба на дружеството от предходни години е в размер на 31.5 млн. лв. По-рано тази година ръководството на компанията обяви плановете си да погаси значителна част от краткосрочните си задължения до няколко години, с което да се увеличи рентабилността на дружеството, както и цената на акциите му. От "Топливо" възнамеряват и да увеличат размера на свободно търгуемите акции до 35% от капитала на дружеството. Дневник
Мнението на експертите:
Васил Василев, инвестиционен консултант, "Карол капитал мениджмънт"
През последните две години компанията залага все повече на продажбите на строителни материали, чийто относителен дял се увеличи значително през 2007 и 2008 г. за сметка на традиционните доскоро отоплителни материали и горива. В този смисъл "Топливо" стана по-силно изложено на рисковете, свързани с развитието на строителния сектор, което доскоро се считаше по-скоро за преимущество с оглед на строителния бум през последните години, но при сегашните икономически реалности се превръща в недостатък, имайки предвид небезоснователните мрачни прогнози за близкото бъдеще на сектора. Към момента тези рискове не са се материализирали, а отличните финансови резултати на "Топливо" през първото полугодие на 2008 г. показват нарастващ пазарен дял в сектора. Като положително приемам и решението на мениджмънта да редуцира краткосрочните финансови задължения, с което да намали лихвеното си бреме.
Бончо Иванов, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
Често напоследък инвеститори и спекуланти наричат една или друга позиция "без пари" и ако това се отнася до активите на "Топливо" АД отметката е много адекватна. Към момента пазарната капитализация на дружеството се равнява на няколко от недвижимите му имоти при една по-адекватна тяхна оценка. Трябва да бъде отбелязано, че дружеството изпитва трудности при рационализирането на бизнеса с горива, като един от вероятните сценарии е да видим продажба на активи в тази насока, което освен еднократния ефект ще рационализира дружеството като цяло. Забавяне на ръста в строителството най-вероятно ще даде отражение върху търговията със строителни материали, като отбелязаният ръст от около 4-5% на този бизнес в общите приходи за миналата година най-вероятно трудно ще се повтори, а сезонността на бизнеса с твърди горива оставя въпроса колко ли ще е студена зимата.
Визитка:
Адрес:София, ул. Солунска 2
Телефон: 02/9877655
интернет сайт: www.toplivo.bg
Дейност: дистрибуция на горива и строителни материали
Акционерен капитал: 5.417 млн. лв.
Изпълнителен директор: Щилиян Стоянов
Последен отчет: Към 30 юли 2007 г.
SWOT анализ
Плюсове
Добре развита дистрибуторска мрежа
Голям дял на пазарите за горива и строителни материали
Минуси
Сезонно разпределение на продажбите през годината
Нисък профит маржин
Възможности
Развитие на пазара за строителни материали
Оптимизация на част от активите
Опасности
Увеличение на задлъжнялостта на компанията през последните няколко години
Възможност за значително забавяне на строителния пазар в региона