Клиентите на банките изчезват виртуално

Клиентите на банките могат да изчезнат без драматични опашки пред клоновете и без никой да разбере, докато не е твърде късно, коментира Ройтерс. През последните дни точно така напуснаха клиентите на "Уаковия", които разполагаха с домашно интернет банкиране. Коментатори като професора по икономика Нуриел Рубини подчертават, че "тихото бягство" на вложители е голям проблем, особено когато гаранциите по депозитите са по-малки от сумата им.
Едва ли ще се види картината от Голямата депресия от 1929-1933 година и извиващите се пред банките опашки.
Белгийската банка "Фортис" също е жертва на разбягване на клиентите във виртуалното пространство. "Ако "Фортис" закъса, веднага бих преместил парите си по интернет в сметката на родителите си", каза студентът Фредерик Шилте. От началото на годината са изтеглени 3.0 процента от депозитите за около 5.0 млрд. евро.
Теглят се значителен брой депозити на корпоративни клиенти, обяви холандският финансов министър Вутер Бос.
При британската "Нордърн рок" клиентите се редяха на опашка, но много повече депозити изчезнаха чрез телефонни, пощенски или интернет транзакции. Повече от 50 на сто от депозитите в банката бяха изтеглени- около 14 млрд. паунда (25 млрд. долара). От тях две трети са изтеглени дистанционно.
Интернет транзакциите не илюстрират кризата драматично, но оттеглянето на депозити става много по-бързо и лесно. Това е и една от причините за опитите на Европейския съюз да въведе по-високи гаранции за депозитите.