Многото проекти за молове изострят конкуренцията за наематели
Множеството проекти за шопинг молове ще се борят до последно за привличането на около 400 активни наемателя, които в момента търсят нови точки за продажба, а кой ще успее, ще зависи от местоположението, сроковете за строителство и доверието във възможностите на предприемача, включително да осигури финансиране.
Очаква се предлагането на търговски площи в нови търговски центрове, което за цялата страна в момента не надхвърля 150 хил. кв.м, поне да се утрои до три години с изграждането на сгради в София и всички други големи градове. Най-голяма е
конкуренцията на места като Русе (с 5 проекта), Варна (също 5) и Стара Загора (4).
Мениджърът "Търговски площи" в консултантската компания "Фортън интернешънъл" Павлина Никова каза, че активните наематели на пазара са около 400, от които около 60% са доста активни.
Давид Давидов от Colliers International добави, че допреди около 3 години над 90% от компаниите в този бранш са били местни - както местни марки, но повече чуждестранни с български франчайз оператори. Сега ново търсене на пазара се е
появило с навлизането на големите марки директно със собствени операции. Примерите включват модните концерни Deichmann от Германия и Inditex от Испания.
Според Никова те са малък процент - около 20 на сто, но пък значителна част от търсенето. "От тези 20% всички са много активни и полагат усилия да влязат във всички проекти, които са им истински интересни", каза тя. "Концепции като нашата, които целят средния купувач, имат голямо бъдеще в България", каза Анастасия Пеева от Deichmann.
"Определено ще има борба за наематели и вече го наблюдаваме. Няма как - това е свободен пазар. В един град като Русе има три активни проекта в момента. Безспорно борим се. Важното е наемателите да изберат правилните предприемачи", каза Петър Дудоленски, изпълнителен директор на R.E.S.B., компания, която има няколко проекта в страната, включително търговски центрове в Пловдив, Стара Загора и Русе.
Предприемачът обаче даде да се разбере, че конкуренцията трудно ще свали нивата на наемите, които плащат търговците. "През последните години правенето на проекти в България не е лесно, но от два месеца стана още по-трудно. Изключително висока цена на земята, покачваща се цена на строителството, а сега и все по-скъпо финансиране", изброи Дудоленски факторите, които притискат строителите.
Че наемът не е решаващ, потвърди и Валери Вълчев от Capella Bulgaria, оператор на детски развлекателни центрове в големи шопинг молове. "Финансиране, локация, опит на инвеститора са може би трите базисни момента, които обсъждаме, преди въобще да започнем преговори за даден магазин", каза той.
"При всички положения конкуренцията би била добра за всички и тогава наистина ще си проличи кои ще са най-добрите проекти", каза Таня Косева-Бошова, управител на инвестиционните компании Landmark и Bridgecorp, които имат проекти за търговски парк в Пловдив.