"Газтрейд" и "Унитранском" взеха лицензи за товарни превози

"Газтрейд" и "Унитранском" взеха лицензи за товарни превози

Конкурентите на БДЖ в товарните превози вече станаха четири. Управителят на "Трансвагон" Георге Попеску (в средата) получи лиценза като съдружник в "Унитранском"
Конкурентите на БДЖ в товарните превози вече станаха четири. Управителят на "Трансвагон" Георге Попеску (в средата) получи лиценза като съдружник в "Унитранском"
"Газтрейд" и "Унитранском" получиха национални лицензи за товарни превози от транспортното министерство. Лицензите бяха дадени в края на миналата седмица на двете компании. Така лицензираните превозвачи станаха петима с "Булмаркет" и "Българска железопътна компания", които преди повече от година станаха превозвачи, и БДЖ. Акционери в "Унитранском" са "Трансвагон комерс холдинг", който произвежда вагони в бившия жп завод в Бургас, и румънската "Унифертранс". Последната работи от шест години на румънския пазар и притежава 3000 вагона и 60 локомотива. На пристанището в Констанца и на Дунав има резервоари, които разтоварват и транспортират с жп композиции горива за цяла Румъния.
Стратегията на компанията предвижда през следващите две години да бъдат превозвани товари на "Неохим" и мина "Черно море", собственост на Христо Ковачки, която доставя въглища на "Топлофикация Сливен". Според документа след 2010 г. като евентуални товародатели ще бъдат привлечени компании от химическата промишленост и международните превози. Първоначално до края на годината ще бъдат пуснати десет влака, а след това превозите ще се осъществяват два пъти седмично.
"В петък в Румъния предстои среща между акционерите за уточняване на структурата на дружеството "Унитранском" АД и новата му програма за действие след получаване на лиценза за превозваческа дейност", каза пред "Дневник" Георге Попеску, председател на съвета на директорите в "Трансвагон холдинг комерс".
Изпълнителният директор на агенция "Железопътна администрация" Симеон Ананиев обясни, че превозвачите трябва да осъществят поне един превоз шест месеца след получаването на лиценза. Той очаква, че новият превозвач ще се опита да привлече товари по линията Констанца - Солун.
"Газтрейд", която държи 30% от износа на пропан-бутан, бензин и дизел, също получи лиценз. Влизането на новите превозвачи ще помогне за създаването на добра конкурентна среда в железниците и за либерализиране на пазара, каза транспортният министър Петър Мутафчиев.
От железопътната администрация очакват новите превозвачи да отнемат част от клиентите на БДЖ. От юли държавният превозвач увеличи тарифите за товарните превози между 8 и 12% според дестинацията. През миналата година той отчете спад в товарите, които обясни с конкуренцията на частните превозвачи.
Тогава компанията загуби двама от големите си клиенти, пазарният дял на частните превозвачи достигна 7.7%. Нормално е новите превозвачи да искат да спечелят клиенти на железниците, като предложат цени и условия, по-изгодни от тези на БДЖ, и дори да вземат клиенти на действащите превозвачи, смята изпълнителният директор на "Българска железопътна компания" Владимир Дунчев.