"Холдинг Пътища"

"Холдинг Пътища"

 
 
"Холдинг Пътища"
(6H2)
Основни борсови показатели
5.18 млн. лв. пазарна капитализация (без последното увеличение на капитала)
24.23 лв. най-висока цена за последните 52 седмици (с приравнение към сплитовете)
10.36 лв. най-ниска цена за последните 52 седмици
12 лв. последна цена от 13.X.2008 г.
За последните две години инфраструктурните компании на борсата се радваха на особен интерес и реакции от страна на инвеститорите. Показателен в този процес беше "Холдинг Пътища" - и поведението на самата компания, и движението на акциите й отразяваха отлично и нагласата на играчите към бранша, и нагласата на публичните компании към самата борса.
Бившият приватизационен фонд "Пътища" става публична компания по линия на масовата приватизация, както повечето дружества на борсата. Преди няколко месеца обявеният за един от най-богатите българи - Васил Божков, влезе като пряк акционер в холдинга заедно с изпълнителния директор Орлин Хаджиянков. По това време мениджмънтът започна да се показва по-отворен към инвеститорите, а това съвпадна и с развалянето на концесията за магистрала "Тракия". Именно надеждите, че холдингът ще получи концесията, движеше акциите през последните месеци.
След двата направени сплита и кризата на фондовите пазари цената им е паднала с 44 на сто. Първият сплит беше в началото на тази година с намаление на номиналната стойност на акцията - от 25 лв. тя стана 1 лв., но акционерният капитал остана същият. През юли беше направено ново увеличение, като този път бяха раздадени по 70 нови безплатни акции, а капиталът се вдигна до 30.672 млн. лв. Акциите от увеличението обаче все още не се търгуват на борсата.
В същото време финансовите резултати на компанията през последните месеци изненадаха малко неприятно инвеститорите. За първото тримесечие дружеството показва увеличение на загубата си, а през второто - силно намаление на печалбата спрямо същите периоди на миналата година. Обяснението на ръководството е със засилената конкуренция, практиката да се налагат дъмпингови цени и забавянето на плащания по проектите.
Обичайна практика при търговете за пътни участъци е една компания да предложи много ниска цена, с която да спечели, а след това да оскъпи проекта до реалната му цена със сключването на анекси към договорите. От "Холдинг Пътища" твърдят, че нямат такава практика, но главният им проблем е плащането от държавата, което обикновено се бави поне с няколко месеца. Една от последните спечелени големи поръчки е за рехабилитация на Лот 1 в Северозападна България на стойност 14 млн. лв. Основната част от дейността на компанията по пътно поддържане е съсредоточена в Северозападна България, където холдингът притежава контролно участие в няколко дружества. Надеждите на компанията и на нейните акционери са спечелването на новия търг за отсечката на магистрала "Тракия" от Стара Загора до Карнобат. За тази цел вече има инсталирана асфалтова база до Карнобат и преди няколко месеца беше създадено специално дружество в Стара Загора, което да участва при изграждането на магистралата и освен това да поема други големи проекти в Югоизточна България. Холдингът ремонтира и част от магистрала "Хемус" - в отсечката Луковит - Коритна - Ябланица. Пътният възел при Коритна трябваше да бъде готов през юни, но пускането му засега се отлага с няколко месеца, което беше обяснено с натоварения трафик, подмяната на водопроводи и голямата дължина на пътя.
Инвестиционната програма за тази година е на обща стойност 40 млн. лв., а реализираните до момента са 37 млн. лв. Отделно за следващата година холдингът има планове да инвестира 15 млн. евро в Украйна и 10 млн. евро в Албания. В Украйна има създадено дъщерно дружество с капитал 1 млн. евро, в което "Холдинг Пътища" притежава 70% от капитала. За България инвестиционните планове са претърпели промени, тъй като заради преструктурирането на Национална агенция "Пътна инфраструктура" практически през тази година не се работи по основни проекти, казват от холдинга. Компанията очаква да започне работа по общо осем спечелени проекта, за да усвои направените през тази година инвестиции в производствени мощности. Общата стойност на проектите е 210.24 млн. лв., като по някои вече са сключени договори за изпълнение, а по други такива предстои да се сключат.
Строителството и рехабилитацията на пътища носят над 76% от приходите на холдинга за миналата година, далеч по-малка част идват от продажби на асфалтови смеси, инертни материали и съоръжения за безопасност на движението. Почти половината от приходите идват от поръчки, възложени от Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", сега Национална агенция "Пътна инфраструктура". Близо 10% са приходите от поръчки, възложени от Столична община - София.
Допреди няколко месеца цялата дейност на холдинга беше съсредоточена в България, но скоро беше регистрирана нова компания - "Мостстрой Изток", която да работи в Полша, Украйна, Албания, Косово и Македония. От холдинга поясниха, че вече има открито търговско представителство във Варшава, където предстои да бъдат финансирани големи инфраструктурни проекти, пряко свързани с европейските транспортни коридори. Дъщерната компания работи и за "Балкан роудс" - българо-албанско дружество, в което холдингът е мажоритарен акционер. "Балкан роудс" е кандидатствало в няколко търга за строителство на инфраструктруни обекти в Албания на обща стойност 8 млн. евро. По един от тях вече се очаква възлагане за изпълнение, след като дружеството е класирано на първо място. Освен това "Мостстрой Изток" ще предоставя бизнес консултации за подготовка на инвестиционни проекти за компании, които кандидатстват по европейски програми за финансиране.
Специално за Албания се предвиждаше създаването на още една компания "Мостстрой Запад", но засега от холдинга считат, че "Изток" ще поеме дейността в региона. Плановете за листване на "Мостстрой Изток" на Варшавската фондова борса засега се отлагат, като от управлението на холдинга обясниха, че очакват развитието на финансовата криза. Дневник
Визитка:
Адрес: гр. София, ул. "Московска" 3
Телефон: 02/42 10 323
Интернет сайт: www.roads.bg
Основна дейност: Строителство и ремонт на пътища, текущо поддържане на пътната инфраструктура
Акционерен капитал: 30 672 000 лв.
Изпълнителни директори: Орлин Хаджиянков и Филип Стоянов
Последен отчет: 30.VI.2008 г.
Силни страни:
Разполага със стабилни пазарни позиции
Редовни инвестиции в съвременни машини и съоръжения
Слаби страни:
Закъснение при някои от проектите
Влошаване на финансовите резултати
Възможности:
Развитие на дейността в страни от региона
Мениджмънтът познава добре бизнеса в България и това носи конкурентно предимство
Рискове:
Постоянното оскъпяване на материалите и работната ръка намалява маржовете на печалба
Браншът е силно зависим от държавни поръчки
Засилва се конкуренцията от чужди компании след влизането на България в ЕС
Мненията от анализаторите:
Васил Василев, инвестиционен консултант, "Карол капитал мениджмънт"
Неконтролируемият от мениджмънта риск, свързан със силната зависимост на сектора от политическите решения определящи успеха или провала при усвояването на средства от структурните фондове на ЕС, правят бъдещите приходи на компанията изключително трудно прогнозируеми. Дружеството притежава определени сравнителни конкурентни предимства, свързани с материалната му обезпеченост на местна почва, които му позволяват да участва в публичните търгове с по-конкурентни цени и така да печели все по-стабилни пазарни позиции. Очаквам, че драстично по-ниските маржове на печалбата през първото шестмесечие на 2008 г. вследствие на по-високите цени на горивата, строителните материали и работната ръка ще бъдат адекватно отразени в офертните цени по предстоящите търгове и така ще се избегне по-нататъшното свиване на корпоративните печалби.
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк фонд мениджмънт"
Акциите на ХД "Пътища" бяха сред най-горещите през изминалата година, след като инвеститорите очакваха групата да бъде сред основните претенденти за поемане на голяма част от държавните поръчки, предназначени за изграждане на инфраструктура. През настоящата година се появиха редица неизвестни, което натежава върху цената на компанията, но общата картина не се е променила. В краткосрочен план бизнесът на дружествата от сектора изглежда имунизиран на очакваното свиване на икономиката поради ангажимента на правителството да компенсира от бюджета част от спрените средства за изграждане на инфраструктура. В една по-дълга перспектива не може да се пропуска, че предстоят парламентарни избори и ново правителство, чиято визия за сектора може да се разминава с тази на настоящото. Именно в това се крият основните рискове пред компаниите от сектора. Те нямат заместващи експозиции към пазари в чужбина и резултатите им са в пряка зависимост от решенията на българската администрация. След направеното увеличение на капитала със собствени средства, новите книжа на "Холдинг Пътища" все още не са на разположение за търговия, което до известна степен осигури защита от силни ценови колебания, но няма да е изненада това да се случи след пускането им на търговия.
Изказаните мнения принадлежат лично на авторите им и не представляват препоръка за покупка/продажба на финансови инструменти.