ТВ продуцентите обсъждат бъдещето след кризата

Кризата на световните финансови пазари се превърна в гореща тема и на започналото в понеделник в Кан световно търговско изложение за телевизионно съдържание - MIPCOM. Как спадът ще се отрази на бизнеса със съдържание, дали собствениците на телевизии ще харчат по-малко за заглавия, ще бъдат ли дистрибуторите по-предпазливи, са дискутираните въпроси сред участниците във форума на Лазурния бряг.
Според Стив Макалистър, управляващ директор на звеното за продажби и дистрибуция на BBC Worldwide, дистрибуторите от Великобритания биха могли да постигнат пълно предимство от забавения икономически растеж. Миналата седмица "Таймс" писа за запазване на продажбите на DVD, музикалната и гейм индустрията, защото обществото ги възприема като евтини начини за забавление. И наистина, какво по-евтино развлечение от това да си седиш вкъщи и да гледаш телевизия? Това показват и проучванията на Eurodata, според които броят на хората, които прекарват все повече време в гледане на телевизия, расте както в САЩ, така и на ключови европейски пазари като Великобритания. Настъпват обаче радикални промени, които сменят начина, по който хората гледат телевизия, и битката е за забавление на разпилените зрители, където и да се намират те - в интернет, през мобилния телефон, геймърската конзола или дори добрия стар телевизор с дневната.
Финансовата криза не е единственият външен фактор, който кара хората да пускат телевизора си. Ново проучване по поръчка на BBC Worldwide показва, че създаването на тв програми, подходящи и за други платформи, помагат за откриването на филми и шоупрограми, които иначе зрителите едва ли биха открили. Близо две трети от зрителите във Великобритания, Франция и Германия използват интернет като канал за намиране на ново съдържание.
Великобритания е сред водещите износители на формати с 53% пазарен дял, докато най-близкият й конкурент - TV Exports Group, има 18 на сто. ТВ формати като "Офисът "(The Office - който скоро ще се появи и в България, по Би Ти Ви), "Поп айдъл" (Pop Idol) и "Танцуващи със звездите" (Dancing with the Stars) се превръщат в голям бизнес за всеки от Австралия до Русия и Латинска Америка, който си купи от богатия каталог с развлекателни формати на Великобритания. Зрители в Китай, относително нов пазар, се превръщат в страхотни фенове на непознатите в България Saturday Night Takeaway и Just the Two of Us.
Над 13 хил. са участниците на форума Тази година участниците на MIPCOM са над 13 хиляди. Сред ключовите лектори на форума са съоснователят и изпълнителен директор на YouTube Чад Хърли и Джоана Шийлдс от социалната мрежа Bebo. В Кан са още шефът на гиганта Viacom, който обяви наскоро успешното си мултиплатформено шоу iCarly - Филип Доуман, както и бившият изпълнителен директор на Disney Майкъл Ейзнер. Във фокуса на MIPCOM са и аудио-визуалните пазари на развиващите се страни, които се очаква през следващите три до пет години да постигнат двуцифрен ръст въпреки световната криза. Освен познатата абревиатура BRIC (Бразилия, Русия, Индия и Китай) MIPCOM създаде и собствена, аналогична на първата - METRIC, зад която стоят Средният изток, Турция, Русия, Индия и Китай, които според организаторите на форума са горещите зони на растеж, откъдето ще идват и приходите. |