Концесията на порт Варна-запад пак излезе на дневен ред

Концесията на порт Варна-запад пак излезе на дневен ред

Министерството на транспорта ще очаква най-късно до края на месеца позицията на клъстъра "Варна-запад" за концесията на общия терминал на едноименното пристанище. Това съобщи във Варна министър Петър Мутафчиев. Преди четири години индустриалното обединение с участието на "Солвей - Соди", "Агрополихим", "Девня цимент", "Каолин" и "Кумерио" поиска концесията му "по право", защото техни естакади и съоръжения са разположени на територията на порта. Правителство тогава така и не отговори на искането им.
Сега концесията отново излиза на дневен ред. Заради световната финансова криза обаче първо ще бъде тествано мнението по въпроса на девненските заводи. Те осигуряват около 80% от целия товарооборот на Варна-запад.
Част от колегите ни имат известни опасения, защото не е ясно как точно ще им се отрази кризата. А тук става въпрос за големи по обем инвестиции, коментира за "Дневник" единият от изпълнителните директори на "Солвей - Соди" Иван Бочуков. По думите му содовият завод засега не е усетил пряко последствията от свитото потребление в световен мащаб.
Ако от клъстъра потвърдят интереса си към потенциална концесия на терминала, ще започнем веднага изготвянето на правния и икономическия анализ за концесионирането, посочи Мутафчиев. В противен случай, министерството ще премине към друг вариант за публично-частно партньорство. Замисълът предвижда да бъдат изградени два силоза - за сода и за фосфорити, след сключване на директни договори с някои от девненските компании. Те ще инвестират авансово в построяването на съоръженията, а в замяна след пускането им в експлоатация ще получават отстъпки от претоварните такси. Изграждането на силозите се налага, защото фосфоритът е в прахообразно състояние и насипната му обработката сега води до замърсяване на околната среда и загуби на вещество, обясни директорът на "Пристанище Варна" Данаил Папазов. Съоръжението ще "лови" фосфорита още от кораба и ще го отвежда по тръби до девненския завод "Агрополихим", за който това е една от основните суровини. Абсолютно същата инвестиция се планира и за кея, където се обработват товарите на - "Солвей - Соди". Силозът там ще бъде за калцинирана сода. Капацитетът им ще бъде по 30 хил. т, а стойността им е по 6 млн. евро.
По думите на министър Мутафчиев държавата в лицето на транспортното министерство също е готова да инвестира в модернизацията и развитието на пристанището.
Първият етап от изграждането на т.нар. интермодален терминал на пристанище
Варна-запад вече е факт. Инвестицията е 11.3 млн. лв., каза директорът на порта Данаил Папазов. Терминалът включва площадка за контейнеризация и деконтейнеризация, портал за влизане на контейнерни автоплатформи и други тежки камиони. Официално вече работи и нов център за управление на контейнерния терминал. Той позволява изцяло електронна обработка на документите, а клиентите могат да следят контейнерите си 24 часа online от всяка точка на света. Софтуерът е разработен от екип на пристанището и струва 180 хил. лв. Интерес към покупката му вече са проявили от пристанище Бургас.
В експлоатация вече е и втория мобилен кран на пристанището. Той беше купен от Германия преди два месеца. Съоръжението е с товароподемност 104.3 т. Инвестицията е 2,.930 млн. евро, като част от средствата за покупката са собствени. Остатъкът е осигурен чрез кредит от SG Експресбанк.
Съоръжението е изцяло ново и е с марка "Готвалд". Кранът може да се използва за товаро-разтоварни дейности на всякакъв вид товари - от контейнери до насипни. Целта на инвестицията обаче е с крана да се обработват предимно контейнери. Той извършва по 34 движения на час и ще доведе до трикратно ускоряване на обработката им.