Кризата настъпва и към ИКТ сектора

Въпреки че обемът на българския пазар на информационни и комуникационни технологии за миналата година надхвърли 3 млрд. евро и представлява 9.7% от брутния вътрешен продукт на страната (втори след туристическия), секторът вече се готви за турбуленциите на световната финансова криза. "Компаниите очакват приходите им да намаляват и се питат какво да отрежат от бюджетите си, които със сигурност през 2009 г. ще бъдат по-малки", каза председателят на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ) Боян Бойчев по време на форума за състоянието и предизвикателствата пред бранша на "БАИТ експо". Според него обаче по време на криза разходите наистина намаляват, но бизнесът все пак инвестира в ИТ.
Тази година за пръв път статистиките предвещават по-слаби резултати от продажбите на настолни компютри. Това сочат данните на най-големите вносители на процесори и дъна, по които може да се види какво предстои да се случва. "Трендът не е ясен изобщо. Приемам забавения растеж като резултат от турбуленцията за временно явление", коментира още Бойчев. Той все пак е оптимист за софтуерния сегмент, който познава добре, и очаква, че като цяло пазарът ще расте. "Спадът при десктопите ще намали ръста на продажбите на операционните системи. Въпреки това ще има ръст и увеличаване дела на легалния софтуер", смята Бойчев.
"ИТ секторът като част от националната икономика не може да бъде подминат от кризата въпреки официалните декларации, че криза в България няма", каза президентът на фирма "Кантек" Милчо Боров. Според него симптомите вече са налице и се очаква ефектът на доминото. Големите корпоративни клиенти на неговата фирма, мултинационални компании, вече свиват разходите си. Това правят и те, очакват същото да се случи в малките и средните фирми, които са голяма част от клиентите им. Засега Боров няма да съкращава служители, но ще ореже всички разходи, без които фирмата може. В тази група попадат парите за реконструкции, модернизации, маркетинг и реклама. Освен това се налага да оптимизират труда си. "Казват, че София била най-добрият град за бизнес, но нашите сервизни специалисти не работят при клиента, а стоят в задръстванията", каза той.
Боров споделя прогнозите за спад в продажбите на хардуер. "При нас това още не се чувства, но скоро ще се случи. Тъй като продаваме компютърна периферия, клиентите ни, които могат да карат със старите си принтери, няма да ги сменят с нови. Един компютър може да е по-бавен, но да не се смени сега, а догодина, когато фирмата е в по-добро здравословно състояние. Така че пазарът на хардуер и услуги ще намалее и трябва да сме готови за това", споделя Боров. Неговата компания вече предлага по-евтини решения и помага на клиентите да намалят разходите за печат.
Президентът на фирма "Атласком" Георги Василев вижда известни предимства в това, че кризата не започна от България. "Успяваме да се консултираме с партньорите ни зад граница, тъй като при тях удари първо, и споделяме практика. Наскоро говорих с мой партньор от Sanyo, японец, който работи в Австрия. Той сподели, че може да се очаква да излязат от нея през пролетта на 2009 г. Много ми се иска да е прав", обясни той. Василев очаква домашните клиенти да се въздържат от покупка на техника и/или да отложат подмяната на оборудване в домовете. Това обаче не засяга неговата компания, защото тя работи с професионални решения за фирми. "А фирмите не могат да си позволят да останат без тях. Затова резултатите на моята компания не съдържат сериозни симптоми за криза. Оборотите ни са добри, доволен съм", казва още Василев.
Как ще реагира секторът на кризата? Антони Славински, председател на асоциация "Телекомуникации": През следващите една-две години трябва да се търсят резерви за ръст, без да расте обемът на инвестициите. В България няма култура за споделяне на общ ресурс, на инфраструктура, а там има резерви. Между София и Пловдив е заровена толкова оптика, че може да стигне и за 50 години, но всеки иска да зарови своя. Петър Рендов, член на Комисията за регулиране на съобщенията: Очаквам кризата да повиши интереса към към комуникациите - бизнесът става тревожен и започва да говори повече. Във време на подем комуникациите не са толкова интензивни. |
Пазарът ще стигне 3.8 млрд. евро през тази година Според прогнозите пазарът на ИКТ през тази година ще достигне обем на продажбите от 3.8 млрд. евро. Преди година той е бил близо 3.5 млрд. евро. На него работят над 1600 активни компании, които са около половин процент от всички фирми в страната. Броят на заетите в сектора е 38-40 хил. души, а средната годишна заплата е между 7.5-9 хил. евро. |