Петър Мутафчиев: Част от парите за преодоляване на кризата трябва да отидат за железниците
Транспортният министър Петър Мутафчиев и председателят на парламентарната транспортна комисия Йордан Мирчев представиха предложението си за нова политика на финансиране на железниците, която изисква да бъдат осигурени 6.5 млрд. лв. до 2013 г. Транспортното ведомство е един от вносителите на промени в Закона за движение по пътищата. По тези теми и за заложените средства в бюджета за 2009 г. разговаряме с Петър Мутафчиев.
Какво успя да получи Министерството на транспорта от бюджета за 2009 г. и за какво не можахте да се преборите?
- Искаме допълнително 120 млн. лв., които ще гарантират покупката на вагони и локомотиви. Според новата политика за финансиране на железниците тези средства трябва да бъдат увеличени през 2011 и 2012 г. с 300 млн. лв. Тогава няма да се отпускат допълнителни средства на железниците, а само средствата по договора за обществена услуга. Той ще е дългосрочен и в него държавата ще заложи какви превози да се извършват и по кои направления, а превозвачът ще определи на каква цена и колко ще доплати държавата за услугата. За 2009 г. са необходими 198 млн. лв. Ние ще получим 155 млн. лв. за предоставяне на услугата, което е с 43 млн. лв. по-малко. За покупката на пътнически електромотрисни влакове ще получим 55 млн. лв., което е крайно недостатъчно и нарушава всички програми. Моето предложение е от предвидените 400 млн. лв. за подпомагане на икономиката в криза да се отделят средства за БДЖ. Ако сега не направим тази крачка да увеличим парите за железници, перспективите не са добри.
Ще внеса програмата за финансиране на железниците до 2013 г. за обсъждане в Министерския съвет, след като получа гаранции от финансовото министерство, че в бюджета за следващата година ще бъде заложена първоначалната сума за финансиране.
Защо предлагате нова политика за финансиране на железниците до 2013 г.?
- Тежкото им състояние се дължи на бездействието на държавата през последните 20 години за осигуряване на средства за модернизация на железния път и инвестиции във вагони и локомотиви. Правителството се опита да намери изход от кризисната ситуация, като увеличи двойно средствата за жп транспорта. С тях може да се запази състоянието на железниците, но не и да се гарантира развитието им. Сега предлагаме програма за финансиране, след като има стратегии за развитието на БДЖ и инфраструктурата. Средствата за изграждането и модернизацията на приоритетни участъци ще са от оперативната програма "Транспорт" от еврофондовете, а държавата трябва да осигури финансиране на останалите участъци от железопътната мрежа. Тези инвестиции са необходими, за да се съкрати времето за пътуване, да се увеличат скоростите до 100-120 километра в час. Чрез договора за обществена услуга, който трябва да бъде сключен по най-бързия начин, ще се осигурят пари за вагони и влакове. През миналата година БДЖ е получила 171 млн. лв., което е два пъти повече в сравнение с 2005 г., което позволи покупката на 80 вагона и реализация на програмата за доставка на мотрисните влакове. Железопътната инфраструктура получи 150 млн. лв. и за първи път бяха дадени и допълнителни средства за текуща поддръжка на пътя.
Как спирането на "Кремиковци" се отразява на БДЖ?
- Товарите намаляха с над 14 млн. тона и това се отрази на приходите на компанията. Засегната е и Национална компания "Железопътна инфраструктура", защото над 90% от приходите й от инфраструктурни такси се формират от БДЖ. През следващата седмица ще разглеждаме с ръководството на БДЖ и НК "Железопътна инфраструктура" план за компенсиране на загубите от спирането на комбината. Кризата може да има сериозни последици за железопътната система. Не трябва да допуснем железопътният транспорт през следващата година да създаде сериозна пречка за икономическото развитие на България. Трябва да се отчита, че много трудно се закриват нерентабилни линии. Двете железопътни компании трудно ще могат да задържат специалистите си заради невъзможността да им осигуряват добро заплащане. Вероятно ще се върви към съкращаване на персонал. Проблемите с металургичния комбинат пряко засегнаха и пристанище Бургас.
Как ще коментирате твърденията, че победителят в конкурса за доставчик на два самолета за правителствения авиотряд е предопределен?
- Конкурсната комисия, в която участваха представители на транспортното и на финансовото министерство, избра българската компания "Би Ейч еър". Тя получи най-висока комплексна оценка. Тя ще достави два самолета "Ербъс 319". Очаквам да се появят спекулации за резултатите от конкурса може би и по политически подбуди. Разгледани бяха офертите още на кипърската "Гален авиейшън енд инвестмънт лимитид" и на американската "Авиейшън адвайзърс интернешънъл". Конкурсните условия предвиждаха покупката на стари самолети на по-ниска цена, да имат малък брой летателни часове и дълъг срок на експлоатация. Изискване беше машините да са на лизинг, тъй като държавата не може да отдели толкова средства за нови. Американската компания беше отстранена, защото не е разработила ценовата си оферта според правилата, които изискваха да бъде предложена схема за лизинг, и предложи най-високата цена.
Кога правителството ще може да ползва самолетите?
- До края на 2008 г. ще сключим договора и ще платим първите 10 млн. лв. от бюджета на министерството. Това ще даде възможност да преоборудваме седалките на самолетите и от март самолетите ще бъдат въведени в експлоатация. Те ще могат да се използват и за други цели.
Ще може ли правителственият отряд да ги предоставя на други авиокомпании?
- Предишното правителство направи опит с един самолет "Боинг", взет на финансов лизинг, да се използва и от "България ер", но трудно могат да се съвместяват търговските полети с извънредните пътувания. Има и изисквания на Националната служба за охрана (НСО) за пътуванията на премиера и държавния глава. Възможно е други ведомства да ползват новите самолети за различни делегации в чужбина.
Как с прехвърляне на изпитите за шофьори на частна компания, както предлагате с промени в Закона за движение по пътища, ще се гарантира сигурността по пътищата?
- Има различни мнения. В Германия например изпитите се правят от две компании. С промяната целим да прехвърлим дейността, за да си осигурим инспектори за Държавна автомобилна инспекция (ДАИ). През тази година трябваше да назначим още 180 инспектори, за да отговорим на изискванията на ЕС за проверките, които са необходими за регистрираните автомобилни фирми. Държавата не може да си позволи това увеличение, защото се изисква 12% съкращение на администрацията. С избора на частната компания ще премахнем корупцията при вземането на изпитите и ще постигнем двоен контрол. Кандидатите ще плащат на компанията, която ще изпитва, но част от средствата от таксите ще отиват в държавата. Звено от инспектори ще контролира провеждането на изпитите. Частната компания ще започне да работи при следващото правителство. За провеждането на конкурсите за избора й ще е необходима година и половина.
Каква ще е гаранцията, че с избора на частната компания ще бъде прекратена корупцията при получаването на шофьорски книжки?
- Ще рискува репутацията си. Не можем да осигурим в момента добре платени изпитващи, защото средната заплата на инспекторите е 400-450 лв. и това създава условия за корупция. Получавали сме много сигнали за схемата инструктор - изпитващ- кандидат при провеждането на изпитите. Променяме изпитващите в определени райони, за да прекъснем тази връзка. Даването на шофьорска книжка на курсисти без необходимите качества и подготовка застрашава сигурността по пътищата.
Коя ще е фирмата, която ще изберете? Съюза на българските автомобилисти?
- Това, че има предопределена компания, твърди само един автоинструктор. Не е сигурно, че парламентът ще приеме предложението ни. Тогава Министерският съвет трябва да реши да увеличи щата на инспекторите в автомобилната администрация и да се повишат заплатите.